Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

Ingen skrev "Saab i konkurs – så hittar du de bästa klippen i Trollhättan"

DEBATT. Anders Jansson, projektledare på Today Retail Communication, om hur medierna frossade i Experts konkursutförsäljning – och struntade i respekten för alla de som förlorar sina jobb.


Publicerad 2012-10-02 09:13
Uppdaterad 2015-12-06 14:09

Ämnen i artikeln:

Expert

Dela artikeln:

Först Onoff och nu Expert. Elektronikbranschens raska nedgång känns nästan som regisserad av Lars Norén. Förra veckan kunde vi läsa om att hemelektronikkedjan Expert lägger ner sina 73 egenägda butiker med omedelbar verkan. Över 800 personer kommer att drabbas och flertalet av dem är unga. Det verkar inte orimligt att en stor del av dessa unga människor nu kommer bli utan arbete. 

Ungdomsarbetslösheten är redan skyhög i Sverige. Nu kommer den alltså att bli ännu högre. Detta vittnar om hur pass viktig detaljhandeln är för att kunna ha en hög sysslosättning bland ungdomar.

Svensk detaljhandel sysselsätter närmare 300 000 helårsarbetande personer och över en halv miljoner svenskar arbetar heltid eller deltid inom handeln. Detaljhandeln är som en enskild del av arbetsmarknaden större än hälso- och sjukvårdssektorn och nästan tre gånger större än hela transportmedelsindustrin!  De unga börjar inte längre jobba på fabriken efter skolan, de börjar numera sina karriärer med att sälja LED-TV-skärmar med 3D-glasögon och tilläggsförsäkringar.

Media har på nära håll följt denna tragedi. Vinkeln som medierna haft är unison. 

”Nu blir det super-REA”, rapporterade Nyheter24. Expressen svarade upp med ”Guide till rean på Expert". Ja, man satte till och med ”geting-betyg” på eventuella fynd. Några dagar senare fick konkursen en ny vinkel. Den handlade då om de olika handgemängen som avlöste varandra på landets alla Expert-butiker. Bråken var ett resultat av alla de känslor som kraftigt prisnedsatt DVD-spelare kan orsaka.

Är det här något konstigt? Jag vet inte själv. Det kanske är fullt naturligt att vi värderar en riktigt bra utförsäljning högre än en massa okända människors arbeten. Fast stämmer det?

När Saab var på dekis så stod ju varenda journalist givakt för att skriva känslosamma reportage om arbetarnas sparsamma matkassar och avbokade vinterresor till Thailand. De svenska politikerna från båda hållen blev först helt handfallna, för att hamna i en blåröd dragkamp om vem som kunde skapa flest åtgärdsprogram till de Saab-anställda som skulle få gå. De röda vann, de föreslog bland annat att man skulle söka EU-bidrag för att finanserna stödåtgärder till Saab-anställda. EU-bidrag…

Är de beredda att göra samma sak för Expertsäljarna eller för dem som tidigare jobbade på Onoff? Inte troligt. Och hur hade det sett ut om media hade basunerat ut på löpsedlarna att ”Saab i konkurs – Så hittar du de bästa klippen i Trollhättan”. Eller ”Nu läggs Saab ner – imorgon drar jätte-REAN igång”. Det hade ju givetvis aldrig skett av respekt till de drabbade arbetarna.

Visst, Saabs vara eller icke vara påverkar fler människor än Experts dito. Ändå är det djup tragiskt att varken politiker eller journalister har förstått vilka de nya arbetarna i Sverige är. Det vill säga fotfolket i butikerna, de som har en låg timlön och som tackar ja till att jobba juldagen för lite extra OB-tillägg. De förtjänar precis som de IF-Metall-ansluta arbetarna ett humanistiskt bemötande av såväl media som fackförbundsvänliga politiker.

Anders Jansson,

projektledare på Today Retail Communication

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.