"Ingen konflikt mellan IAB och poddvalutan"

2017-11-16 14:49  
Charlotte Thür är vd på IAB Sverige.

DEBATT. Det bästa är om den svenska valutan och IAB’s valuta kan harmoniseras i en global standardisering, men vi är inte där än. Det skriver IAB:s vd Charlotte Thür.

Det finns ingen motsättning mellan IAB:s utkast och den svenska poddvalutan Poddindex som lanserades igår.

Det är viktigt att poängtera att de aktörer som idag inte ställt sig bakom den svenska valutan använder sig av en plattform som inte kan leverera enligt den svenska podd-valutan. 

Metoden för Poddindex och det nya utkastet från amerikanska IAB från Juli 2017 (Podcast Measurements v2 – Draft for public comment) bygger i grunden på samma metodologi. Skillnaden är att den svenska valutan anger vilka filter som ingår och vilka specifika värden som ska användas och går något längre än våra rekommendationer. Det sker också en validering av de svenska siffrorna med krav på publicering av räckvidd.

Det är fyra bolag som arbetat med valutan i Sverige under ett par år och i den gruppen har Acast och Adswizz varit delaktiga. De är också tongivande aktörer i IAB:s amerikanska arbetsgrupp för podcastmätning samtidigt som både Bauer Media och MTG är globala bolag med intressen i global standardisering. Det bästa är om den svenska valutan och IAB’s valuta kan harmoniseras i en global standardisering, men vi är inte där än.

En dialog har inletts med IAB Tech Lab (USA). Som branschorganisation är det viktigt att så många av våra medlemmar som möjligt kan vara en del av en valuta innan vi kan ta ställning för eller emot.

Charlotte Thür, vd på IAB Sverige

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt