Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"Inga skäl att ändra regelverket för kommersiell radio"

Foto: Janne Naess

REPLIK. Staffan Rosell, vd på Bauer Media, svarar på Anders Ericsons och Christer Modigs debattartikel om de nya reglerna för kommersiell radio.


Publicerad 2016-12-08 10:48
Uppdaterad 2016-12-08 10:54

Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Dela artikeln:

Den sista juli 2018 upphör alla dagens tillstånd för kommersiell radio. Det är den största förändringen av den kommersiella radion i Sverige sedan introduktionen 1993. Detta innebär en unik möjlighet att öka utbudet av radiokanaler för lyssnarna. Nu kan sändningsområden och sändningstillstånd göras om utan att det stör de som redan har tillstånd eftersom alla tillstånd upphör samtidigt. Det här är en chans att öka utbudet av radio i hela landet som inte får missas.

Kulturdepartementet har tagit fram en utredning som i sin inriktning tycks ha just detta fokus. Tyvärr går utredningen vilse på vägen, till exempel när man föreslår mycket stränga regler mot samarbeten. Dessa regler kommer inte på något sätt att bidra till ett större eller bättre utbud av radio, däremot kommer de att försvåra och i många fall förhindra samarbeten och naturliga förändringar på marknaden. Detta gagnar ingen, allra minst lyssnarna.

I diskussionen som följt i spåren på Kulturdepartementets utredning har framförallt MTG argumenterat för att dagens system med många mindre sändnings- och tillståndsområden borde ersättas med ett fåtal nationella sändningstillstånd.

I en debattartikel i Dagens Media den 30 november utvecklar Christer Modig från MTG, tillsammans med Anders Ericson från Sveriges Annonsörer, denna argumentation. Av artikeln kan man få intrycket att regeringen föreslagit att tre nationella sändningstillstånd för den kommersiella radion ska tillskapas. Så är det inte. Inte heller i Kulturdepartementets utredning finns det något sådant förslag. Och låt oss hoppas att det heller inte kommer något sådant förslag. Nationella sändningstillstånd skulle nämligen inte innebära någon förbättring för radiolyssnarna.

På många orter i Sverige finns idag enbart två kommersiella kanaler, på vissa platser saknas helt alternativ till Sveriges Radio. Detta kommer inte att förändras med tre stycken nationella sändningsområden som utgår från existerande tillstånd. I själva verket skulle det inte innebära någon förbättring alls för radiolyssnarna. Däremot skulle det vara förödande för radiobranschens möjligheter att utvecklas.

Vårt förslag är istället att sätta utbudet först. På alla platser i Sverige ska det gå att höra minst fyra, helst många fler, kommersiella radiostationer. Det kan genomföras om sändningsområdena för SR P4, som i stora drag följer länsgränserna, får utgöra förebild för utformningen av nya sändningsområden. Samtidigt fattas ett inriktningsbeslut om att det ska skapas minst fyra tillstånd i vart och ett av dessa sändningsområden. Då skulle utbudet av radio öka väsentligt, till glädje för lyssnarna naturligtvis, men också för annonsörer som får fler alternativ. Med ett radikalt större utbud av kommersiell radio förbättras också branschens möjligheter att utvecklas. 

Tre nationella sändningsområden kombinerat med bestämmelsen om att koncessionsavgift för åtta år ska betalas i förskott kommer att leda till att endast mycket få, ekonomiskt starka aktörer kommer att kunna delta i kommande anbudsgivning. Om man till detta adderar stränga regler mot ägarkoncentration och samarbeten skulle resultatet bli en mycket stel och oflexibel marknad.

Vilket företag är redo att betala mångmiljonbelopp för ett nationellt tillstånd om man är förhindrad att samarbeta med andra aktörer eller sälja sitt nätverk till någon annan på marknaden om den investering man gjort inte utvecklas som tänkt? Det är uppenbart att det kommer att verka starkt avskräckande på dem som överväger att ge sig in på radiomarknaden.

Det finns inga skäl att ändra dagens regelverk för kommersiell radio. Utbudet ökar inte med ändrade regler kring äganden och samarbeten. Däremot ökar osäkerheten samtidigt som flexibiliteten minskar. Det är inte vad radiobranschen behöver.

Låt dagens regelverk vara. Det har visat sig vara flexibelt och har möjliggjort den organiska förändring som givit oss dagens tre-fyra nätverk med nationell, eller nära nationell, täckning. Dessa nätverk bygger på affärsmässiga avtal mellan olika innehavare av tillstånd. Nätverken har utvecklats på marknadsmässiga villkor och förändrats över tid, allt efter hur förutsättningar förändrats. Denna flexibilitet i systemet har varit grundläggande för den kommersiella radions utveckling. Att riva upp detta väl kända och väl fungerande system och ersätta det med ett nytt kommer att leda till en mycket skadlig rättsosäkerhet. 

Istället bör vi fokusera på att öka utbudet av radio. Låt oss hoppas att regeringen, tillsammans med MPRT och PTS, griper den chans som nu uppenbarar sig att göra just detta och att man undviker att genomföra onödiga förändringar i ett väl fungerande regelverk. Låt radion utvecklas och blomstra på marknadsmässiga villkor.

Staffan Rosell, vd Bauer Media Group Sverige

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.