Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Influencers of Sweden: "Vi borde ha vetat bättre"

Publicerad: 8 September 2017, 05:05
Uppdaterad: 8 September 2017, 14:09

Linda Hörnfeldt, vd Influencers of Sweden.

REPLIK. Influencers of Swedens vd Linda Hörnfeldt bemöter mångfaldskritiken mot Stora Influencerpriset.


Ämnen i artikeln:

Influencers of SwedenInfluencer marketing

Influencers of Sweden är otroligt stolta över att ha så många kreativa entreprenörer bland våra medlemmar och vi är väldigt glada över att få prisa dessa talanger i det första årliga Stora Influencerpriset.

Du har helt rätt Maria, vi borde ha vetat bättre. Vi har sedan offentliggörandet av nomineringarna till Stora Influencerpriset i måndags fått en del kritik gällande bristen på mångfald bland de nominerade. Vi har sedan dess bemött kritiken direkt i sociala medier och i media, bland annat i Breakit, och inlett det viktiga arbetet internt kring hur vi ska arbeta med mångfald framåt.

I nomineringsprocessen inför Stora Influencerpriset har alla fått vara med och nominera. Detta för att vi ville inkludera vårt community och branschen som helhet i arbetet och samtidigt få tips om arenor som vi själva inte har koll på. Sedan har vi i styrelsen gått igenom alla bidrag och baserat på dessa utsett de nominerade. Nu kommer en jury ta vid och utse vinnarna.

Jag vill försäkra dig och andra om att vårt utgångsläge är och har alltid varit att jobba för en mer inkluderande bransch. I nomineringarna har vi fångat upp många mångfaldhetsaspekter såsom HBTQ+, geografisk spridning, nisch, kanal och mikroinfluencers.

Men vi kan nu, på både gott och ont, konstatera att vi inte har lyckats hela vägen – vi fick inte med den etniska mångfalden och det är vi verkligen ledsna för. Den här återkopplingen från dig och andra är dock otroligt värdefull för oss. Det är tack vare dessa som vi med gemensamma krafter i branschen kan förbättra oss, genom att uppmärksamma brister som vi själv missar. Det innebär att vi fokuserat kan jobba för att det inte ska hända igen då vi självklart vill motverka problem som genomströmmar hela branschen, inte vara en del av dem.

Vi ser som sagt redan nu över nästa års nomineringsprocess för att säkerställa mångfald ur alla aspekter.Mångfald för oss är en självklarhet och vi tar ödmjukt till oss av kritiken.

Linda HörnfeldtVd Influencers of Sweden


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev