Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Debatt

"Influencer är ett riktigt jobb"

Publicerad: 6 Februari 2018, 14:03
Uppdaterad: 6 Februari 2018, 15:06

"Kanske kan en utbildning bidra till att lösa vissa av barnsjukdomarna?" skriver Love Bonnier.

DEBATT. Utan att ta ställning till huruvida det är lämpligt med just en gymnasieutbildning för influencers, tyder många av reaktionerna på en förlegad bild av mediemarknaden. Det skriver Love Bonnier, medgrundare av kommunikationsbyrån 500.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketing

SvD skrev den 28 januari om att Thoren Innovation School startar en utbildning för att bli influencer. Nyheten har mottagits med allt från ilska till uppgivna suckar. Susanne Nyström skriver bland annat i Eskilstuna-Kuriren att: “Det är en del av en trend där ungdomar allt oftare uppmanas att plugga sin hobby”, och Malin Siwe går på Expressens ledarsida än längre, när hon slår fast att “Influencer är inget yrke. Influencer kommer aldrig bli något yrke”.

Utan att ta ställning till huruvida det är lämpligt med just en gymnasieutbildning i ämnet, tyder många av reaktionerna på en förlegad bild av mediemarknaden. Innehåll måste inte publiceras i traditionella kanaler för att produktionen bör betraktas som professionell.

Om man tittar på räckviddssiffror i Sifo Orvesto Konsuments undersökning från förra året är det enkelt att observera en trend: En stor del av titlarna inom de bildtunga kategorierna mode, inredning och livsstil har minskat sina upplagor de senaste tio åren, särskilt de med yngre som primär målgrupp.

Samtidigt talar mycket för att efterfrågan – både på innehåll och annonsutrymme, är oförändrat, läsarna har bara bytt plattform. Global statistik visar att användare i snitt nu tillbringar över tre timmar per dag i sociala medier, McKinsey skriver i sin globala medierapport 2016 om att digitala konsumenter spenderar tre gånger så mycket pengar då som fem år tidigare, och allt fler digitala aktörer, som Netflix och Amazon, har gjort större investeringar i att börja producera sitt eget innehåll.

För Instagram-användare gör det nämligen mindre skillnad om kläd-inspirationen kommer från Vogues konto eller en marginell bloggares, de fyller samma funktion och den så kallade annonsmiljön är densamma. Som annonsör blir det naturliga steget att följa sina kunder, vilket de många välbetalda influerarna visar att de gjort.

En del av de traditionella mediernas tappade räckvidd kommer därmed sannolikt inte återfås av något annat skäl än att de börjar leverera högre kvalitet än sina influencer-konkurrenter. Ett av skälen till varför marknaden sett ut som den gjort är på grund av de höga ekonomiska trösklarna för att producera och distribuera innehåll. Med den nya generationens smartphone-kameror kombinerat med Instagram råder plötsligt något som börjar likna perfekt konkurrens om läsarens eller användarens uppmärksamhet.

Så – om influencers levererar en produkt som både lockar läsare genom intressant innehåll och dessutom är kommersiellt gångbar, varför betraktas det inte som ett riktigt jobb? Den oinsatte kanske tror att det är enkelt, men som inom det mesta krävs det många både timmar och egenskaper för att lyckas, och särskilt för att skilja sig från mängden. Slutligen kvarstår motståndet mot den upplevda narcissismen. Detta må vara ett skäl att inte gilla influencers, men det är inget skäl att inte betrakta det som ett riktigt jobb.

Kategorin media innehåller många vitt skilda typer av innehåll. Den rymmer allt från komplicerade branschjournalistiska texter till nyhetstexter eller politiska krönikor, men även sådant som modeinspiration och restaurangrecensioner. Varför skulle influencers inte rymmas?

Att producera attraktivt innehåll, oavsett om det är i en papperstidning eller på Instagram, och kommersialisera detta genom annonser är ett jobb. Influencermarknaden är ännu relativt outvecklad – förknippad med vissa mätproblem, ibland kvalitetsproblem, och stundtals oprofessionella aktörer – men i takt med konsolidering och professionalisering kommer den att betraktas som lika självklar som papperstidningar eller TV. Kanske kan en utbildning bidra till att lösa vissa av barnsjukdomarna?

Love Bonnier, medgrundare av kommunikationsbyrån 500


Ämnen i artikeln:

Influencer marketing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev