Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"IBM:s undersökning drar fel slutsatser"

Publicerad: 11 Oktober 2011, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:55

Att säga att de nordiska marknadscheferna har halkat efter inom sociala medier är som att peka ut vägverket i Tunisien för att vara dåliga på snöröjning, skriver pr-konsulten Robert Almqvist.


Ämnen i artikeln:

IBM

Jag arbetar för närvarande med flera kunder där vi hjälper till med olika former av social kommunikation.

Vårt fokus är IT-, media- och teknik-företag och för oss är det solklart att Twitter, Facebook och Youtube inte är relevanta kanaler för många av våra kunder. För politiska partier, vissa konsumentvarumärken, kändisar och andra som driver person-PR är Twitter en fantastisk kanal. Men för många av våra B2B-kunder inom teknik och IT finns det andra och oerhört mer effektiva kanaler. 

IBM:s slutsats att de nordiska marknadscheferna har halkat efter blir därmed både sann och irrelevant. Sann därför att de nordiska marknadscheferna inte har satt sig in lika mycket som i andra länder. Falsk därför att frågan blir irrelevant. Som att peka ut vägverket i Tunisien för att vara dåliga på snöröjning. När underlaget saknas finns det inte heller någon anledning för marknadscheferna att sätta sig in i området.

När man tittar på olika kommunikationsformer måste man utgå från målgruppens preferenser och arenor. För ett företag som tillverkar fläktar för byggindustrin vågar jag påstå att några få promille av deras kunder har eller använder till exempel Twitter. Men majoriteten finns förmodligen på Facebook. Där de inte vill prata fläktar.

När man går igenom de långa listor med människor som följer olika Twitter-strömmer finner man dessutom ofta att dessa individer skapat sina konton, börjat följa några konton och sedan inte varit aktiva på mycket länge. I min bransch, det vill säga inom teknik och IT, är jag övertygad om att för varje 100 som följer ett företag är det högst 5 som gör det aktivt.

När ett tweet går ut är det förmodligen högst 1-2 som läste vad det stod och sannolikheten att någon skulle agera är extremt låg, även om tweetet är intressant och relevant. Det som lockar är givetvis att dessa personer ska re-tweeta vidare till sina 100-tals följare där någon i sin tur re-tweetar. Men värdet av denna kommunikation måste skarpt ifrågasättas.

Jag tror att svenska marknadschefer har en god portion skepticism och inte slänger sig över de sociala medierna trots propaganda från ett antal konsulter och gurus som lever i väldiga strömmar med tusentals tweets om dagen från andra spännande och intressanta konsulter och gurus.

Jag lär mig saker varje dag om mitt yrke genom att följa en del av dessa. Men för den stora majoriteten av mina kunder finns det idag ingen plattform inom sociala medier som är relevant.

Robert Almqvist

Pr-konsult på Axicom


Ämnen i artikeln:

IBM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev