Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”I den här branschen är vi apor allihop”

Publicerad: 17 Augusti 2009, 04:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

Calle Schulman, chefredaktör för nedlagda 1000apor, ifrågasätter vad han – och stora delar av branschen – egentligen gör för nytta. ”Vissa dagar vaknar jag och tänker att jag är en bluff”, skriver han.


Ämnen i artikeln:

1000apor

Jag jobbar på Metronome med digitala medier. Jag sitter i Frihamnen i ett jättestort hus, och mitt jobb är att skapa och producera roliga idéer för en massa olika företag. Det går riktigt bra. Förut jobbade jag med 1000apor. Men det lades ned. ”Det kostar för mycket pengar” sa ekonomi-Bertil en dag i våras. ”Det är svårt att motivera uppåt” sa han. Och vi höll ju någonstans med. Det finns få saker som känns lika meningslösa som att jobba med något som går back. Som människa vill man känna sig meningsfull för någon. Och 1000apor var ju kanske inte MENINGSFULLT.

Men jag ser mig runt i det här medielandskapet och märker att vi inte direkt var ensamma i vår meningslöshet. Vi var 1000 apor. Men det finns minst 1000 till. Den här branschen är ju egentligen full av meningslösa apor som springer omkring och tjattrar och hoppar mot gallret och visar tänderna när någon kommer för nära. Tänker mest på alla de som har något med ”future” eller ”new media solutions” eller 2viral marketing” eller så i sin titel. Alla medieföretag har ju såna nuförtiden.

Det finns tre saker som förenar de här människorna, och som gör att man kan skilja ut dem från mängden även utan att veta deras titel.

1. De har ingen att rapportera till. Eftersom ingen begriper vad de EGENTLIGEN håller på med finns det heller ingen som tar emot deras information. De kan mycket väl lämna över en lunta med sida upp och sida ned med texten ”All work and no play makes head of creative development analyst a dull boy”. Det finns inga rätta svar i deras värld. De har ett jobb som inte kräver resultat.

2. De pratar ofta om viral spridning. Ganska oklart varför. För dem är det svaret på allt. Inte ett enda kreativt möte har ägt rum utan att Robban – social media strategist – pratar om att saken ska få viral spridning. Han gillar det ordet. Viralt. Och så pratar de mycket om social media. Att det är där det händer. I bloggarna. ”Det är viktigt att arbeta med sociala medier” säger de och jag försöker se om jag hittar någon ironi i blicken – jag menar det här är ju ändå framtidsmän!

Men det finns ingen ironi. De pratar på allvar om ”social media” som att det är en grej man kan ha i fickan. Och Facebook! Klart att det ska startas en Facebookgrupp för kunden! Och så pratar de om synergieffekter. Att det är bra.

3. De har ofta haft ett mer eller mindre riktigt jobb tidigare. De har varit chefer nånstans. Men gått ”vidare mot nya utmaningar” som det stod i pressmeddelandet. Så fick de jobb som head of creative development analyst på något mediebolag med hundratusen i lön. Jag undrar hur det kommer sig. Fungerar de här jobben på samma sätt som ambassadörskap fungerar för gamla politiker? Att de ska få det gött på ålderns höst och mest chilla-gunilla hela dagarna.

Snart har vi befunnit oss i en hejdundrande ekonomisk kris i ett år.

Folk får sparken till höger och vänster. De som drabbas hårdast är de riktiga arbetarna på golvet. Jag undrar hur det kommer sig att medieföretagen inte rensar litegrann högre upp i hierarkin innan de sopar golvet? Jag menar – en sparkad ”head of creative development analyst” på exempelvis Expressen har lika mycket lön som tio vanliga arbetare. Med vilken logik sparkar man inte honom först av alla?

Vissa dagar vaknar jag och tänker att jag är en bluff, att jag är en luftbubbla fylld av ouppfyllda löften och att min chef snart kommer att se igenom det och sparka mig åt helvete. Så går det några minuter, och jag kommer sakta fram till att att allt det där nog faktiskt stämmer.

Jag menar – vad gör jag egentligen? Så tänker jag mig hur de där ”future head of social media synergy and strategy of creative new media upp my ass”  tänker när de har såna morgnar.

Jag tror att det är sunt att ifrågasätta sin egen existens. Vad gör vi för nytta egentligen? Alltså egentligen? Nä, hörrni. I den här branschen är vi nog apor allihop när det kommer till kritan.

Calle Schulman


Ämnen i artikeln:

1000apor

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.