Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Hur jobbar man medvarumärken i Kina?"

Publicerad: 15 Augusti 2008, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Hej.Dagens Media har gjort en undersökning. Den visar att 38 procent av svenskarna var negativa till Kina, medan 18 procent var positiva.


Över 20 procent av de negativa angav diktatur såväl som brist på mänskliga rättigheter som anledning. Kina fick klart sämre värden än Indien och USA.

Undersökningen fick mig att undra lite över hur ni jobbar med att marknadsföra varumärket Kina.

Det borde vara en viktig fråga.

Vad en nations varumärke består av blir mer avgörande för var dag. De multinationella konsumentjättarna, bilproducenterna och hemelektronikaktörerna slåss i en ständigt ökande konkurrens med allt mer generiska, likartade produkter. Volvo och Ford bygger bilar på samma bottenplatta. Mobiltelefontillverkarna bygger sina telefoner med samma komponenter som konkurrenterna. Valet mellan Pepsi och Cola handlar för de flesta konsumenter mer om varumärkespreferens än egenskaper hos produkterna.

Samma utveckling sker också med nationerna. Länder standardiseras med samma utbud av globala tjänster och varor. Ju fler nationaliteter som läser Harry Potter och McDonalds, desto mer generiska blir även nationerna. Men ett lands varumärkesstyrka kan styra om turistströmmar, ge en stororder till industrin de mest attraktiva medborgarna.

Mindre länder, som Sverige och Danmark, har i någon mån nationella marknadsavdelningar som försöker ladda det nationella varumärket med rätt värden. Jag vet inte hur ni gör på Kinas marknadsavdelning. Men det verkar som ni gör ett ganska dåligt jobb.

Svenskarna tycker att Kina förknippas främst med diktatur och kommunism. Då har Kina ändå förmånen att stå som värd för ett OS, med allt vad det innebär i möjligheter att skapa en positiv bild av nationen.

Det kan också vara så att ni har en allt för usel produkt att marknadsföra. Enpartistater, som ockuperar andra länder och har brister i de mänskliga rättigheterna, kan var en allt för tuff uppgift även för den bästa av marknadsförare att tvätta bort.

Omöjligt är det inte. Dubai har med hjälp av en medveten mediestrategi fått spaltkilometer med blåa himlar och vågor och tindrande skyskrapor. Trots att landet inte har fler politiska partier och kanske inte så mycket bättre mänskliga rättigheter än ni har i Kina och Det kanske är dags för er att byta reklam och pr-byrå? Eller ring och kolla hur de gör i Turkiet som har lång erfarenhet av att diskriminera delar av befolkningen och ändå dra in strömmar med miljontals turister.

Förresten, ni kanske inte behöver göra god reklam för landet. Kina har ju ändå genomfört tricket att vända nationens kanske största problem till dess fördel, miljardbefolkningen. För varje yuan (valuta) den ökar sitt välstånd, ökar och nationens makt. Sitter man med världen största målgrupp inom nationsgränserna, är det där med positiva bilder och varumärkesvärden strunt samma. Det skulle vara kul att veta hur ni tänker kring detta. Hör av er!

Rolf van den Brink, fri journalist, rolfvandenbrink@hotmail.com

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.