Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"Hört klagomålen förut"

DEBATT. Niclas Karnhill på IP-only håller inte med om att Almedalen är dyrt och otillgängligt.


Publicerad: 03 Juli 2017, 08:11
Uppdaterad: 03 Juli 2017, 08:52

Ämnen i artikeln:

Almedalen

Niclas Karnhill.

Du har hört klagomålen förut, i år mer än någonsin. Almedalen är för dyrt och vill du dessutom nå fram med dina budskap blir notan närmast omänsklig, sägs det. Och de få som har fortfarande har råd att åka till Almedalen säger allt mer nej tack, enligt kritikerna. Tillsammans ger detta en mediabild av att allt färre åker för det är för dyrt och när man väl är där är det ingen som lyssnar.

Ingenting kan vara mer felaktigt.

Någon verkar ha glömt informera Almedalen om nej tack-trenden då det är fler evenemang än någonsin. Och det stämmer att kostnaderna är stora men lyckligtvis innehåller resultaträkningen även intäkter – och agerar och kommunicerar man smart så finns de i överflöd. Omöjligt att komma igenom bruset? Säg det till alla de kampanjer med viktiga ämnen som fått extrem uppmärksamhet under senare år. I många fall utan en stor budget.

  • – Med kampanjen Rotlös gav SOS Barnbyar en röst till alla de barn som slitits loss från sina rötter, sin trygghet. Vidare tog Cancerakutens kampanj #skuggakuten upp den viktiga hudcancerfrågan. Båda blev utsedda till Hetast i Almedalen, arrangerat av PR-byrån Westander.
  • ”Kommer inte du till förorten, får förorten komma till dig.” Botkyrkas kampanj var glasklar. Med idén att upplåta sitt utrymme till lokala affärslivet blev de utnämnda till Innovativast i Almedalen, ett pris instiftat av Dagens Opinion. 
  • Ideella föreningen Fler unga, med syfte att öka ungdomars politiska inflytande, är ytterligare ett exempel på smart kommunikation som syntes. Rädda Barnens kampanj #otyst, där man uppmärksammade barn på flykt, likaså. Båda nominerade till Årets digitala kommunikatörer av PR-byrån Springtime.

Ser man närmare på evenemangen blir bilden av Almedalen ännu tydligare. Årets populäraste ämne är hållbarhet enligt statistik från Region Gotland, strax före vård och omsorg. Barn och ungdom, mänskliga rättigheter, digitalisering och miljöfrågor är andra exempel från tio i topp-listan. Evenemangens syften är att skapa samhällsnytta lite snällare, smartare och effektivare i morgon än vi gjorde i går. Gratis och öppna för alla.

Detta är också Almedalen.

Niclas Karnhill, ansvarig press och samhällskontakter på IP-Only

Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.