Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Högre risk när Spotify breddar”

Publicerad: 28 januari 2013, 07:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

DEBATT. Spotify kan bli det nya Myspace – men samtidigt ökar risken att misslyckas. Det skriver Joakim Jansson.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Spotify har den senaste tiden gjort en rad förändringar som var för sig kanske inte ser så dramatiska ut men som pekar på att Spotify dels håller på att gå från att vara en ren musiktjänst till en bredare plattform för distribution av innehåll, dels mot att bli ett slags Myspace 2.0.

Spotifys framfart sedan bolaget grundades 2006 har varit oerhört imponerande. Kanske främst för den tjänst och affärsmodell de skapat, där alla parter (användare, musikbolag, artister och Spotify) överlag verkar nöjda.

En annan sak som imponerar stort är bolagets förmåga att hålla fokus. Initialt så handlade det ju i princip om att göra en musikspelare som fungerade lika bra som Itunes fast med streaming istället för nedladdningar, och med tillgång till miljontals låtar.

I takt med framgångarna har bolaget pö om pö breddat med mer funktionalitet.

Det fanns till exempel en tid då Spotify inte var eller skulle bli en social tjänst, men efter detta har lanseringarna av sociala funktioner kommit i en strid ström, inte minst integrationen med Facebook är ju en stor framgång. I dag är den sociala dimensionen mycket av motorn i affärs­modellen.

Att bli mer sociala känns som ett självklart drag, men på senare tid har det kommit en rad lanseringar som indikerar att visionen verkar sträcka sig längre än till att bli världens största musiktjänst.

Här är några exempel på vad Spotify gjort det senaste året som får Spotify att gå mot att bli en bredare distributör av innehåll än bara musik:

Radioprogram: Sveriges Radio lägger ut program på Spotify.

Podcasts: bland annat Alex & Sigge och Filip & Fredrik har lanserats.

Textinnehåll: Det är inte bara redaktionellt ljudinnehåll längre. Med apparna har alltmer textinnehåll följt, och nyss meddelades det att Expressen skall bli en så kallad Tastemaker som hjälper användarna att hitta musik (tillsammans med en rad artister och kändisar som Metallica och Obama) genom att skriva om musik och länka direkt till den. Detta sker inom den nya Follow-funktionen.

Mer kommer – var så säkra!

Follow-funktionen förtjänar att belysas ytterligare. Är detta måhända ett första steg i att skapa ett slags Myspace 2.0, det vill säga ett community drivet av artisters innehåll och deras interaktion med fans?

Myspace var länge navet i artisters digitala närvaro, men i takt med deras tapp har artisterna styrt om och deras egna sajter, Twitter och Facebook har tagit över alltmer. Spotify kan bli det nya Myspace.

Grundstenarna finns där redan: lyssnarna/fansen, och inte minst en för artister och musikbolag fungerande affärsmodell (vilket inte Myspace hade).

Det som saknats har varit två andra grundstenar, det vill säga möjligheten att inter­agera mellan artister och fans samt att kunna lägga upp annat innehåll än musik. Genom Follow tas ett viktigt socialt steg och andra typer av innehåll har som visats redan börjat att komma.

Drivkraften bakom att bredda tjänsten är så klart mer användning och därmed mer intäkter. Men en bredare tjänst innebär också att risken ökar då det dels är svårare att vara bäst på fler saker snarare än en, samt att bredare erbjudande = fler konkurrenter.

Det som talar för att Spotify lyckas är dels att man har varit oerhört bra på att navigera och fatta rätt beslut hittills. Dels genom att om steget från musiktjänst till en bred innehållsdistributör misslyckas är de inget hot för dem som nu kan börja se Spotify som en konkurrent.

Lyckas de så kan Spotify bli som Facebook, det vill säga man måste helt enkelt vara där enligt devisen – if you can’t beat them, join them!

Joakim Jansson,

entreprenör och konsult

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.