Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Hilanders vd Christina Kazeem: "Dags att införa en internationell B2B-kategori i 100-wattaren"

Publicerad: 2 December 2015, 12:27
Uppdaterad: 9 December 2015, 11:57

DEBATT. Christina Kazeem, vd för Hilanders, uppmanar 100-wattarens tävlingsledning att tänka om.


Ämnen i artikeln:

Hilanders100-wattaren

När reklamen blir mer internationell måste branschens tongivande priser följa med. 100-wattaren har länge varit en viktig och prestigefullt tävling. Samtidigt fortsätter man att utesluta internationella case i sin företagskategori. Detta trots att exporten utgör nästan 50 procent av Sveriges BNP och B2B-kommunikation sitter på en nyckelfunktion vad gäller att etablera svenska företag på en global marknad.

I slutet av september presenterade närings- och innovationsminister Mikael Damberg sin nya exportstrategi för Sverige. Det handlar om en strategi som ska stärka ”svenska företags export- och internationaliserings-möjligheter på viktiga marknader, öka antalet exporterande företag och skapa fler jobb”. Även Mikael Dambergs företrädare, moderaternas Ewa Björling, framhöll ett starkt fokus på just exporten. Redan 2011 utsåg hon svensk reklam till nästa stora satsning mot en internationell marknad.

LÄS OCKSÅ REPLIKEN FRÅN SVERIGES ANNONSÖRER:

För att hjälpa svenska företag att etablera sig internationellt, trots stenhård konkurrens, krävs förstklassig marknadsföring, välutvecklade upplägg för kommunikation och en förmåga att stötta kunden utanför Sverige. Och just här möts cirklarna, när ökad export står på dagordningen i ett land som sitter på världsledande kompetens inom reklam och pr.

Ta iZettle, när det mobila betalningsföretaget och startup-undret ville stärka sin närvaro i Storbritannien gick man till Forsman & Bodenfors. Resultatet? Ett koncept som gav sex småföretagare chansen att under tolv timmar öppna butik mitt i centrala London. Interiör och skyltning byttes ut för respektive verksamhet med iZettle som enda konstant. Kampanjen belönades med ett Silverägg och den tillhörande kortfilmen uppmärksammades med över 900 000 Youtube-visningar.

B2B idag är nästan uteslutande internationell, och varken kollegor, företag eller kunder tar längre hänsyn till nationsgränser. Ändå väljer man alltså att utesluta internationella case från tävlingens B2B-kategori. Med utgångspunkt i denna situation vill vi uppmuntra tävlingsledningen att tänka om.

Christina Kazeem,

vd Hilanders

Hilanders, som ingår i Intellecta, är en renodlad B2B-byrå med fokus på strategiska kommunikationstjänster.

LÄS OCKSÅ:


Ämnen i artikeln:

Hilanders100-wattaren

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev