Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Hanna Clason på Kit: "Annonser orsakar dataläckage - i onödan"

Publicerad: 2 Oktober 2015, 10:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:27

DEBATT. Alla är vinnare i en värld med säkra överföringar och all nödvändig teknik finns redan på plats. Trots detta drar sig många annonsörer och publicister för att göra skiftet till https. Nu är det hög tid att sätta press på aktörerna som utsätter både sig själva och sina användare för onödiga risker.


Ämnen i artikeln:

Kit

Att man ska värna om sin privata data är i dag en självklarhet. Har man det minsta hum om hur allt från ens bankkortsnummer till ens senaste selfies kan missbrukas i den digitala världen ser man till att skydda sin personliga information från oönskade intrång. Märkligt nog gäller inte detta alls inom annonsvärlden, trots att data i allra högsta grad blivit en valuta att räkna med även där. 

Medan den digitala utvecklingen går framåt i rasande takt har ekosystemet för annonshantering inte alls hängt med. Enorma mängder data och innehåll levereras fortfarande över osäkra anslutningar, trots att all teknik för att göra överföringarna säkra redan finns på plats. 

Så vem ska vi skylla på för denna onödiga lucka i säkerheten? Dels ligger skulden hos de adservers som lagrar köparnas annonser. Trots att möjligheten finns använder de inte säkra servrar och levererar därmed inte https-kompatibla annonser. Men även annonssäljarna, och då framför allt publicisterna, bär ansvar för situationen genom att inte helt gå över till https.

Alla vinnare

Att skiftet till https inte redan har skett är anmärkningsvärt ur teknisk synpunkt – det är en bättre teknik – men framförallt för att alla är vinnare i en värld med säkra överföringar. För läsaren minimeras risken att personens surfinformation hämtas upp av andra aktörer än publicisten, aktörer som kan vilja förfalska eller manipulera den privata datan. Risken för att läsaren ska utsättas för onödig cookietracking minskar också.

För annonsören borde det vara minst lika viktigt att skydda sin data, annars riskerar man att känsliga data från kampanjen fångas upp av oönskade aktörer. Eftersom säkra anslutningar kommer att bli standard inom kort kommer de som inte gör skiftet från http till https att hamna på efterkälken, vilket då blir ännu ett problem för annonsören. Googles DoubleClick Ad Exchange har slutat ta emot vanliga http-annonser och en av Sveriges största publicister kommer att gå över helt till säkra anslutningar inom kort.

Gynnar publicisten

För publicisten är vinsterna med att gå över till säkra anslutningar många. Ju mer cookietracking företag och sajter använder, desto mer data hanteras och desto större anledning att skydda denna data eftersom datan i sig blir värdefull. Google har dessutom byggt om sin algoritm så att denna gynnar sajter med https, man kommer alltså att rankas högre i det organiska sökflödet på Google. Att gå över till https möjliggör också att publicisten kan få “referral”-data från sajter som exempelvis Facebook, Twitter och andra sajter som använder https. Detta är inte möjligt med en http-sajt eftersom all sådan data raderas när man går från en https-sajt till en http-sajt. Som en sista bonus kommer publicistens sajt dessutom att ladda snabbare om man skiftar till https.

Sätta press

För att påskynda denna efterlängtade övergång till säkra överföringar måste annonsörerna och köparna pressa sina leverantörer att ta steget att serva alla annonser som https-kompatibelt material. Innan detta görs kommer inte skiftet att ske och alla parter tvingas fortsätta ta onödiga risker.

Hanna Clason,

business development & yield manager på Kit


Ämnen i artikeln:

Kit

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev