Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Debatt

Han rasar mot Skodas reklam

Publicerad: 30 September 2016, 08:35
Uppdaterad: 30 September 2016, 08:38

DEBATT. Ordföranden i svenska schackförbundet har retat upp sig rejält på detaljmissarna i Skodas reklamfilm: "Brädet felvänt ett kvarts varv".


Det här med all kolla källor och att vara korrekt är ju viktigt för varje journalist. Om man blir påkommen med felaktigheter är det offentlig kölhalning som gäller. Och det är väl inte mer än rätt, vi måste väl ändå kunna lita på vad som står i tidningen.

Men när det gäller reklam är det inte lika viktigt. Sånt man inte vet något om kan man väl bara hitta på lite saker kring? De flesta andra vet heller inte något så det kan knappast skada? Inte ens om man ska göra en extremt högprofilerad reklamfilm som Skodas under hockey-VM verkar det vara så noga med detaljerna.

Under devisen ”Simply Clever” försöker man associera varumärket med saker som uppfattas som smart. Till exempel är det tydligen smart för en hockeyspelare att veta att det finns en Kelvinskala för temperatur. Kanske det. Men när man ska plocka med schack i filmen blir det konstigt. Dialogen startar när de kliver av isen:

Patric Hörnqvist: ”Springare till f3”

Gabriel Landeskog: ”Ah, flanköppning!”

Nej, så kallas det inte. Tyvärr. Även om det låter bra och liksom lite ”schackaktigt”.

Sen i nästa scen sitter de vid schackbrädet i omklädningsrummet, men med brädet felvänt ett kvarts varv (ett klassiskt fel i reklamsammanhang!) och Hörnqvist säger ”Löpare g7” (ska nog vara b2), varpå Landeskog svarar ”Ok. Springare b5”, vilket inte är möjligt att göra i den ställningen de har.

Jaja, gnäll, gnäll.  Det är väl inte så noga, det handlar ju bara om bilar och hockey.

För all del, men särskilt smart är det inte. Smart blir man däremot om man tränar schack, och de som gör det ser lätt hur Skodas budskap inte håller ihop.

Och att skaffa kunskap är faktiskt inte så svårt, vare sig om schack eller något annat.

 

Carl Fredrik Johansson

PR-konsult och ordförande i Sveriges Schackförbund

 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.