"Hallå Webbdagarna – snappar ni det här?"

2017-03-21 09:15  

DEBATT. Att 2017 göra likhetstecken mellan lokalmedia och print är lika infantilt som att hävda att en mobil är en telefon. Det skriver fyra företrädare för Svensk Lokalmedia.

Vi lever med en bild av att lokala medier definieras som en printtidning, och att man helt gått i kvav. Att lokala medier har en dominerande position i sin region och en enorm genomslagskraft – även digitalt – har liksom filtrerats bort längs vägen.

Några exempel på motsatsen, för dig som orkar ta in källkritiskt säkerställda fakta:

Lokala mediehuset Borås Tidning testade vid årsskiftet och gjorde sin första podd, kriminalpodden ”Mordet på Reijo Daag”, om ett 40 år gammalt ouppklarat mordfall i Viskafors.

Mossigt!?

Det landade på 150 000 nedladdningar! Deras första poddförsök toppade iTunes poddlista i slutet av december.

En lokal tidning i Borås, alltså.

Eller den här:

Lokaltidningen Barometerns 17 timmar långa live-sändning från Ironman. En utmaning i sig. Totalt var 15 medarbetare inblandade och man filmade från båt, motorcykel och ett 20-tal olika kamerapositioner längs banan. 90 364 unika strömmar startades, 169 639 visningar och det genererade sammanlagt 26 749 tittartimmar!

En lokal tidning i Kalmar, alltså.

Hur stark genomslagskraft har då vi lokala medieshus i jämförelse med de nya medierna, de sociala medierna?

Ja, tyvärr är det ingen enkel fråga att besvara trots att den digitala verkligheten borde göra det allt enklare att mäta och just jämföra. Istället ser vi hur allt fler aktörer väljer att snarare dölja sina sanna tal och möjliga fakta för jämförelser.

Låt oss ändå göra ett försök.

I senaste ”Svenskarna och Internet” (2016), statistisk säkerställd data, ser man att 58 procent av internetanvändare över tolv år (alltså endast internetanvändare, inte hela befolkningen) använder sociala medier (och då räknas alla sociala medier: Facebook, Snapchat, Instagram med flera in) varje dag. 77 procent gör det ”någon gång”.

Jämför då detta med våra siffror från Orvesto, som ju också är statistiskt säkerställd data, om än inte samma undersökning. Om man tittar på till exempel Östgöta Correspondenten, så ligger nettoräckvidden på 81 procent i A-region 09 (då räknas ALLA medborgare över 16 år, inte enbart internetanvändare alltså).

Sociala medier: 58 procent.

Corren: 81 procent.

Kan man räkna så? Äpplen och päron. Jo, det går förstås kritisera ekvationen, men någon slags relevans finns det ändå i jämförelsen menar vi. För den visar att bilden av hur mediekonsumtionen sker är skev i dag. Dessutom är en stor del av det content som konsumeras via just sociala medier också vårt innehåll. Ett källkritiskt granskat innehåll.

Ser vi på unga människor, åldrar 16-35, så ser man att sociala medier har en stor räckvidd på 75 procent. När vi tittar på samma Correns räckvidd i samma åldersgrupp så ligger den digitala på 52 procent (en bit efter, det ska erkännas), men den totala inklusive print och tv ligger på 64 procent. Det är inte så långt efter. Och då ska vi också ta med ”mörkertalet” med vårt content som åldersgruppen tar del av via sociala medier.

Bilden att vi ratas av mediekonsumenterna är alltså inte sann. De unga har inte heller övergett oss, samtidigt som det självklart är upp till oss att faktiskt leverera rätt innehåll på relevanta plattformar. Och totalt sett, ort för ort, i hela vårt land, lokalt mediehus för lokalt mediehus, så har vi en unik position och genomslagskraft.

Med källkritiskt granskande publicister är vi först på plats, sänder live från nyheten och uppdaterar löpande via alla tillgängliga kanaler.

Det är oss de nationella aktörerna följer och kopierar. Det är vi som är närmast, varje dag, digitalt så väl som analogt.
Googla det om du kan!

 

Stefan Eklund, chefredaktör, Borås Tidning

Anna Lindberg, vd, publisher och ansvarig utgivare Östgöta Media AB

Mikael Rothsten, redaktionschef och ansvarig utgivare, NWT

Marie Johansson Flyckt, ansvarig utgivare, Hallpressen

 

 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt