Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Guldägget är inte för pr-byråer"

Publicerad: 25 Oktober 2012, 12:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

DEBATT. "Om man ska ha en kategori som heter PR så måste man börja sköta sitt juryarbete inom den kategorin på ett professionellt sätt", skriver pr-konsulten Mattias Ronge i en svidande kritik mot Guldägget.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerKommGuldägget

Det tog ett halvår innan jag kunde skriva den här tråkiga meningen: Deportivo blev inte guldäggsnominerade i kategorin PR för "Betalvägg för Hemlösa" (Stadsmissionen).

Efter att vi i slutet av mars fick det tråkiga beskedet tvingades vi erkänna att det är hård konkurrens på den svenska pr-marknaden. Kanske var det så enkelt att vi inte förtjänade att bli nominerade. Möjligtvis borde vi ha haft en eller två heltidsanställda som sammanställde tävlingsbidraget. Vår casefilm var antagligen för dålig.

Med intresse började jag läsa vilka av Sveriges duktiga och kreativa pr-byråer som hade slagit oss på fingrarna. Men jag hittade inga alls. Konstigt nog var det bara reklambyråer som hade nominerats i kategorin PR.

Journalisten Rolf van den Brink ställde efter årets Guldäggstävling den berättigade frågan var pr-byråerna höll hus i tävlingen. Frågan kunde lika gärna ha ställts 2010 eller 2011.

2011 skickade den duktiga pr-byrån JMW in några bidrag, men till slut var det fyra reklambyråer, en reklamskola och en pr-byrå som nominerades. Björn Mellstrand, vd för JMW, drog slutsatsen att pr-byråerna måste bli bättre på att förklara storheten i idéerna så att juryn för Guldägget kan förstå.

Jag tyckte att han visade en ödmjuk och klok inställning. Då. Men de senaste två årens nomineringar hade fått mig att börja fundera lite. Tänk om det inte var pr-byråerna som skrev dåliga tävlingsbidrag?

Vi hade ju ändå tagit oss tid att sammanställa caset så vi skickade det också till Cannes Lions, i ett anfall av övermod. I Cannes, i konkurrens med bidrag från hela världen, förärades Betalväggen en shortlist! Vi fick en honoree mention i Webby awards och vann sedan brons i Lovie awards.

Internationella tävlingar och medier som Creativity och Adage gjorde uppenbarligen en annan bedömning av den kreativa höjden i att skapa världens första betalvägg på Twitter än vad Guldäggsjuryn gjorde.

Min enda slutsats är att det inte är vi. Det är ni. Det är Guldägget som måste bli bättre. Om man ska ha en kategori som heter PR så måste man börja sköta sitt juryarbete inom den kategorin på ett professionellt sätt. Jag har sett mängder av kreativa kampanjer som kommer från pr-byråer de senaste två åren, och att inte ett enda av dessa har nominerats (flera har skickat in sina bidrag, tro mig), är pinsamt.

Om Guldägget prioriterar bidrag från reklamskolor och reklambyråer, tycker jag att det vore ärligt att säga det rakt ut. Det sparar tid och energi för oss som vi kan använda för att fortsätta göra kreativa pr-kampanjer för våra kunder. Min fråga riktar sig till Guldägget; vill ni verkligen ha guldäggsbidrag från pr-byråer? Om Guldägget egentligen bara är ute efter pr-byråernas pengar, så ser jag gärna att man skickar mig ett konto där jag kan sätta in dem. Det blir enklare för alla inblandade.

Mattias Ronge, pr-konsult och delägare Deportivo

(Fotnot: Volontaire var en värdig vinnare av Guldägget i år.)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.