Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Guldägget är en bra marknadsföringskanal"

Publicerad: 19 April 2010, 04:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Mediaedge CIA:s vd skriver ett öppet brev till Dagens Medias Martin Schori. "Du har rätt i din artikel, när du menar att mediebyråerna borde tävla i Guldägget, men jag är inte säker på att skälen du anger är de rätta".


Först ska jag skriva ett öppet brev till Daniel Colllin 2008. Då, för två år sedan, hade jag precis bojkottat guldägget för att jag inte kände att mediakategorin hade samma status som de andra kategorierna – och därför inte tyckte att det var värt besväret att paketera våra case. I alla fall var det så jag sa till journalisten som ställde frågan.

Jag ser nu att det inte är mycket till brev. Det är mer som en öppen postit-lapp eller kanske ett öppet vykort. Men ändå:

-Hej Daniel Collin 2008. ÄR DU GO ELLER?! Handlade det där inte mer om att du inte hann paketera ihop några bra bidrag??

Här kommer så det öppna brevet till Martin Schori: Hej Martin! Jag vill bara säga att du har helt rätt i din artikel, när du menar att mediebyråerna borde tävla i Guldägget. Kalla mig kappvändare eller vindflöjel om du vill. Jag själv skulle föredra reflekterande och icke-dogmatisk.

Däremot är jag inte säker på att skälen du anger är de rätta. Jag tror att du underskattar annonsörernas förmåga att bedöma mediebyråernas kompetens. Eller så är jag naiv, och verkligheten är så som du beskriver den. Jag kan bara skriva från MEC-perspektiv.

Och vi har vunnit våra pitcher (rätt många senaste tiden, som bekant) på att vi har lyckats tydliggöra hur vi kan bidra till att ge kunden bäst avkastning på sina marknadsföringspengar. Att vi, i kraft av storlek, erfarenhet och förhandlingsskicklighet, dessutom kan ordna bra helsidespriser i DI sticker vi inte under stol med.

Men det är inte vad vi vinner pitcher på. Jag tror alltså att kunderna har ganska lätt att skilja våra erbjudanden från konkurrenternas. ”Jaså minsann”, kanske du tänker nu, ”men varför ska ni då vara med Guldäget?”. Vi ska vara med för att du har en uppenbar poäng i värdet av Guldägget som marknadsföringskanal.

Och vi ska vara med för att det är i medierna som kreativiteten finns. Eller är det någon som på allvar menar att det inte har skett en större utveckling på mediesidan än på contentsidan? Vi tänker fortsätta göra fina Excel-ark. (Så fina att de snuddar vid poesi och bor granne med de fria konsterna.)

Men vi tänker också bli lika bra på att förklara för branschen och tävlingsjurys vilket kreativt värde vi tillför – som vi är på att tala om det för våra kunder.

Och eftersom det nu är ett öppet brev som fler än du läser – låt mig vara tydlig med att det inte finns ett korn av polemik mot reklam-, web- och varumärkesbyråer i det jag precis skrivit. Vi är beroende av partners i allt vi gör. Såklart. Och vi är måna om att hitta fördjupade samarbeten.

Återstår att se om det leder ända till Pontus Schultz och hans kluriga frågor. Men vi ska i alla fall försöka.

Daniel Collin, som nyligen börjat blogga här.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.