Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Debatt

Group M svarar: "Vi värderar öppenhet och transparens"

Publicerad: 24 Maj 2018, 08:43
Uppdaterad: 24 Maj 2018, 08:56

REPLIK. Group M:s vd, Martin Hugosson ger svar på tal när Millstones grundare ifrågasätter byråns transparens.


Ämnen i artikeln:

Group M

Hej Stefan.

Låt mig börja berätta om varför jag sökte mig till Group M, Jag ville hit för få vara i en organisation som är helt dedikerade att skapa det högsta möjliga värdet på annonsörers investeringar.

Jag vill arbeta där ambitionen är att utveckla framtidens marknadsföring. Som vågar investera i utveckling av nya tjänster, tekniker och produkter. För Group M gör det. Både i det lilla (sätt några personer på att koppla samman API:er för att automatiskt kunna använda nya datakällor för en kunds räkning) och i det stora, där vi utvecklar fullskaliga produkter som våra kunder kan använda som komplement till alla andra möjligheter som finns på marknaden.

När jag väl fick mitt första jobb här blev jag extremt glad och stolt över att få tillhöra en grupp där vi utvecklar helt nya sätt att annonsera. Vi blir ofta prisade i olika branschsammanhang här hemma och utomlands för mjukvara utvecklad hos oss i Sverige. Rätt coolt va?

Så till din (långa) artikel. Vi värderar öppenhet och transparens. Därför är vi öppna med att Xaxis är en produkt för kunder som fokuserar på ett specifikt resultat och vi tar en del av risken för att nå det resultatet. Plista är en produkt inom Native advertising som en del publicister använder. Plista och Xaxis står för några procent av våra intäkter i Sverige – lejonparten av våra programmatiska köp görs genom Doubleclick och Appnexus och med lokala svenska publicister som erbjuder synlighet i hela värdekedjan.

Ni skriver på er hemsida: "Vill du få låg kontaktkostnad? Kontakta oss".

Det är inte oviktigt, verkligen inte. Men det är bara en liten del av det som är viktigt. Våra kunder tenderar att värdera effekten per krona högre än kronor per kontakt. Det gör vårt arbete svårare, precis som jag vill ha det.

För världen är komplex. Det är lätt att bli frustrerad av det – jag själv går igång på det. Därför är våra lösningar ofta komplicerade. Men några saker är ganska enkla:

1. Vi är beroende av goda relationer med medierna och vi har det. Vi förhandlar med dem, vi är hårda i förhandlingarna, absolut. Men det är inte som att Schibsted och Bonnier, för att ta två exempel, är några duvungar. Vi är beroende av varandra och vi respekterar varandra.

2. Vi drivs av smarta lösningar, som använder data för att lösa svåra uppgifter snabbt. De lösningarna levererar extremt goda resultat. (Naturligtvis. Om en lösning inte ger positiv avkastning till våra annonsörer får vi varken förnyat förtroende för lösningen och eller vår rekommendation.) Många annonsörer uppskattar dem. Och därför rekommenderar vi dem ibland.

3. Vi ingår i ett stort internationellt nätverk och följer en rad regler för börsnoterade företag (som mindre byråer inte behöver förhålla sig till). Vi är alltså extra hårt granskade kring bland annat hur vi hanterar våra annonsörers investeringar.

4. Om någon publicist har uppfattat det som du påstår så vill jag be dig om en tjänst, be dem ringa mig så kan jag räta ut eventuella missförstånd.

Vänligen,

Martin Hugosson, vd på Group M

PS. Tack för drakliknelsen. För en inbiten fantasynörd är det härligt att bli jämförd med de coolaste varelserna i Game of Thrones, om jag vore annonsör skulle jag lätt välja att ha en drake vid min sida.


Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.