"Googles vägval inför GDPR utmanar hela internetekonomin"

2018-05-07 10:55  
Magnus Johansson. Foto: Janne Næss

Magnus Johansson, Nordenchef på Sizmek, funderar över hur Google kommer att agera när företag anpassar sig till GDPR.

Det är knappast en hemlighet att Google tjänar sina största pengar på att sälja information om vad konsumenterna vill ha. Förmågan att leverera rätt innehåll till varje konsument är avgörande för Googles succé som sökmotor. Företagets utveckling från liten uppstickare till att dominera internetannonseringens ekosystem är verkligen imponerande.

När alla företag nu i maj måste anpassa sig till GDPR frågar sig många, ofta oroligt, hur Google kommer att agera. Företaget kan använda sin dominerande position till att samarbeta med marknadsförare och innehållsleverantörer för att informera konsumenterna och samla in deras samtycken till hur deras personuppgifter får användas – till nytta för alla tredjepartsleverantörer som erbjuder tjänster som bär upp hela den digitala världen.

Alternativt kan Google begränsa marknadsförarnas och annonsmätningsföretagens möjligheter att arbeta med många olika innehållsleverantörer och teknologier – vilket behövs för att kunna ge en samlad bild av alla annonsinvesteringar. Google skulle då kunna använda GDPR som ursäkt för att tvinga dem att samarbeta endast med företag som godkänts av Google och även tvinga innehållsleverantörer att endast använda Googles produkter. Det skulle kväva all konkurrens på nätet.

Varför denna oro? Google har sedan tidigare bestämt sig för att begränsa vilka annonsmätningsföretag som får tillgång till Google-ägda sajter. Företaget backade en smula efter en storm av protester men tillåter fortfarande endast ett begränsat antal sådana företag varav inga konkurrerar med Googles egna annonsservrar.

Google kan alltså handplocka vinnare och förlorare på vad som borde vara en marknad med konkurrens. Hela branschen skulle ta skada om Google använde sin position till att godkänna eller stoppa innehåll, opinioner, till och med affärsmodeller.

Dagens internet skapades tack vare ett myller av konkurrerande aktörer. Däribland Google självt. Så vad skulle hända om Google kräver att alla tredjepartsleverantörer samlar in konsumenternas uttryckliga medgivande men samtidigt förbjuder dem att göra precis det? Om Google avråder innehållsleverantörer från att samarbeta med de som inte är överens med Google? Eller rentav förbjöd dem att samarbeta med företag Google inte godkänt?

Google har onekligen kraften att verka för konkurrens på den digitala marknaden – eller att skapa restriktioner som hotar dess existens. Hela branschen bör stödja en mångfald I opinionen och det fria ordet, livsluften för en frisk demokrati. Att i stället centralisera konsumenternas personuppgifter till ett fåtal stora aktörer skulle faktiskt vara själva motsatsen till vad lagstiftarna vill uppnå med GDPR.

Magnus Johansson, Nordenchef på Sizmek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt