Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Google: "Svenska företag missar mobila affärer"

Publicerad: 27 september 2012, 03:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

DEBATT. Svenska företag har en enorm – men outnyttjad – tillväxtpotential i de möjligheter som den mobila utvecklingen innebär. Det skriver tre affärsområdeschefer på Google Sverige.


På väg hem från jobbet en kylig höstdag slår det dig plötsligt att det är hög tid att byta till vinterdäck på bilen. Medan du har det färskt i minnet tar du fram din smartphone, söker du på ”däckbyte” och möts omedelbart av ett antal bra träffresultat. Sidorna du tittar in på är alla mobilanpassade och lättnavigerade från din mobil. Du lägger också märke till att sökresultaten har en lokal koppling – leverantörerna som dyker upp finns alla nära dig och du kan klicka och se exakt var på en karta. Några av dem har dessutom klickbara telefonnummer, vilket gör det lätt att komma i kontakt. Inom ett par minuter har du bokat en tid för däckbyte och det hela är löst.

Känner du inte igen dig i den positiva kundupplevelsen som i exemplet ovan? Det är tyvärr inte ovanligt. Mer än hälften av oss svenskar har i dag en smartphone och situationer liknande denna uppstår hundratusentals gånger varje dag. Men tyvärr möts de flesta av sajter som helt enkelt inte är anpassade för smartphones eller mobilt användande. Det kan handla om sidor med Flash som inte laddar ordentligt, sidor som kräver att kunden zoomar in på rätt del av sidan, telefonnummer som inte är klickbara eller fysiska adresser som inte länkar till karttjänster. För att tala servicespråk: Den mobila konsumenten blir ofta mycket dåligt bemött. Förutom irriterade konsumenter innebär detta i sin tur att många svenska företag går miste om affärer. Faktum är att fyra av tio kunder som inte hittar den information de söker eller kan handla på det sätt de vill tappar tålamodet och går istället direkt till en konkurrent (Compuware and Brand Anywhere + Luth Research).

Det finns många svar på varför det ser ut på det här sättet. Helt uppenbart är att mobilen vuxit fram som marknads­föringskanal oerhört snabbt och att många företag ännu inte hunnit i fatt konsumenterna. Ett annat svar är att många företag svarat på behovet av en mobil strategi enbart genom att ta fram en mobilapp. En bra app kan vara utmärkt för att vårda och underhålla befintliga kunder och här finns många goda exempel. Men för att attrahera nya kunder och möta deras efterfrågan – oberoende av var, när och hur den uppstår – behövs främst en mobil­anpassad sajt. En bra mobilsajt är en stor konkurrens­fördel och bevisat bra för affärerna. Bland annat ökar, enligt samma undersökning som ovan, konsumenternas engagemang med hela 85 procent när de får en god upplevelse. För ett antal studerade produktkategorier – resor, hotell, försäkringar, elektronik och musik – ser vi också tydligt hur konsumenterna gärna gör köpen direkt i mobilen.

Om nu en mobilanpassad sajt är grundstenen i en mobil­strategi, vad är det som gör den framgångsrik? Det uppenbara är naturligtvis att den ska vara skapad för en liten skärm. Den ska vara snabb, lätt att navigera och läsa, ha stora knappar och prioritera bara de viktigaste funktionaliteterna. Men smartphones har långt fler möjligheter än den begränsning den lilla skärmen utgör. En bra mobilsajt utnyttjar funktionerna hos smartphones och kan ofta långt bättre än datorer matcha konsument­beteendet med företagets befintliga säljkanaler. Tar företaget emot beställningar eller bokningar via callcenter så ska naturligtvis telefonnummer på mobilsajten vara klickbara. Har företaget fysiska butiker? Se till att de kan hittas via navigering och karttjänster.

På Google ser vi fortsatt en enormt stark ökning för sökningar från mobila enheter. Av de ca 25 miljoner totala sökningarna i Sverige varje dag kommer fler än en av fem från mobiler/surfplattor – en fördubbling på mindre än två år. Vad som också är tydligt är att de mobila sökningarna i högre grad är anpassade efter här och nu – användarna vill hitta till en restaurang eller ett hotell utifrån var de befinner sig. Att söka information handlar också ofta just om att handla. Med hjälp av smarta mobiler stärks vi som konsumenter ytterligare eftersom vi alltid har internet i fickan. Ända in i butiken kan vi hitta produktrecensioner, be vänner om råd, kolla lagerstatus, jämföra priser och produkter. Faktum är att möjligheterna att driva fysisk trafik in i butiker och call centers är oerhört mycket större med mobilen än via datorn.

Svenska företag har en enorm tillväxtpotential i de affärsmöjligheter som den mobila utvecklingen innebär. Förra veckan tog vi på Google därför initiativet till sajten howtogetmo.se – en tjänst som konkret hjälper svenska företag att mobilanpassa sina webb­platser, möta konsumenternas krav och ta tillvara efterfrågan. I internationell jämförelse tillhör svenskarna de som använder sina smartphones absolut oftast och mest avancerat. I de flesta branscher är dock företagen långt efter konsumenterna. Därför finns massor av goda möjligheter att skaffa sig konkurrensfördelar. Tiden är inne!

Sven Törnkvist

Jeanna Rutherhill

Nicole Haman

affärsområdeschefer på Google Sverige

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev