"Glöm programmatic – tänk holistisk annonsering"

DEBATT. David Mühle på Ooyala vill att annonsörer glömmer programmatic och tänker holistisk annonsering.

Marknaden för videoannonsering genomgår idag enorma förändringar och alla letar efter nästa stora möjlighet. 

En stor del av köpen sker idag med hjälp av automatiserade system så kallad programmatisk handel. Men publicister och TV-kanaler måste även fortsätta handla annonser på ett traditionellt sätt. Situationen gör att det finns ett stort behov av att kunna optimera kampanjer mellan både automatiserade och manuella köp. Det är här holistisk annonsering kommer in i bilden och lyfter den totala försäljningen till nya höjder.

En holistisk plattform skapar förutsättningar för att på ett effektivt sätt kombinera direktförsäljning och programmatiska annonser, något som tidigare varit krångligt och kostsamt. Genom att använda den holistiska plattformen får publicister en bättre helhetsbild över sina kanaler samtidigt som de kan effektivisera annonsförsäljningen och öka sin ROI. 

Så här fungerar holistisk annonsering

Vid traditionell annonsförsäljning binder en säljare upp en köpare till sitt utbud i förhand. Det innebär dock att om efterfrågan på utbudet ökar över tid kan säljaren tjäna mer på att hålla fast vid sitt utrymme och sälja det vid ett senare tillfälle, med hjälp av programmatisk handel.

På den programmatiska marknaden där värderingen på en annonsvisning kan ske vid varje specifikt tillfälle riskerar säljaren att inte sälja hela sitt utbud, om efterfrågan minskar. 

En plattform med en holistisk syn på annonsförsäljning tar hänsyn till dessa scenarier och hittar den bästa kombinationen. Resultatet blir högre ROI, nöjdare annonsörer och en ökad förståelse av hela affären. Direktförsäljning och programmatiska annonser slås helt enkelt samman i den holistiska modellen och blir stärkta av varandra egenskaper. 

Fördelarna med en holistisk plattform som kombinerar direktförsäljning och programmatiska annonser är flera:

● Möjlighet att optimera all försäljning och få ett högre genomsnittligt värde (ökat CPM) för hela affären, både för programmatic och direkt sålda annonser, samt effektivare prognoser av framtida kampanjer

● Ökad kontroll på efterfrågan eftersom annonsregler som publicisterna sätter upp gäller över alla kanaler

● Smartare annonsering som når rätt målgrupper

● En enhetlig bild över lagerstatus och försäljningskanaler

● Helhetssyn genom förbättrad dataanalys

● Objektiva annonsbeslut baserade på data

● Kostnadsbesparingar eftersom man bara behöver hantera en annonsplattform

Är marknadsaktörerna redo?

Flera aktörer är redan på väg att omfamna den holistiska modellen. I en studie genomförd av globala undersökningsföretaget MTM får vi veta att Sverige är det land som har störst potential för programmatiska videoannonser. Här har vi nämligen fler tittare som väljer digitalt tv-innehåll framför linjär-tv vilket ger aktörer enorma möjligheter att snabbt ta affären vidare till en holistisk annonsplattform. 

I samma studie får vi även veta att icke-traditionella medieföretag som erbjuder videoannonser skyndsamt förflyttar sin affär till programmatic. De vill med metoden differentiera sitt utbud gentemot traditionella tv-bolag och snabbt nå skalfördelar. Med den holistisk plattformen kan de stänga gapet mellan traditionell direktförsäljning och den automatiserade. De får helt enkelt ett nytt helhetserbjudande som är ännu mer attraktiv på marknaden.

Holistisk annonsering hjälper även publicister att konkurrera med Facebook och andra sociala plattformar eftersom den holistiska annonsmodellen ger dem fler sätt att utnyttja hela sitt lager, skapa skalfördelar och bland annat tjäna pengar på live-video på ett mer effektivt sätt.

Fördelarna med en holistisk annonsering gäller även mobil marknadsföring där Sverige är ett av de länder som tidigt började med automatiserad handel. Enligt eMarketer, använde redan år 2014 sex av tio annonssäljare programmatic för att sälja mobila annonser och två tredjedelar av dessa endast den metoden. Holistisk annonsering kommer att vara en nyckelfaktor för fortsatt tillväxt för publicister eftersom verkligheten är fragmenterad.

Lösningen är att kunna skapa smartare annonser baserade på konsumentbeteenden och tittarmönster på olika plattformar, vilket endast en holistisk plattform kan göra effektivt.

En holistisk annonsplattform kommer att leda oss in i en dynamisk era där video får stå i fokus.

David Mühle på Ooyala

Publicerad 2016-11-23 13.59Uppdaterad 2017-03-01 14.23

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: