"Fyra förmågor du behöver i ditt digitala marknadsteam"

2017-11-06 09:57  
John Eriksson, senior tillväxtexpert, Curamando. Foto: Per Pettersson

TIPS OCH INSPIRATION. Svaga digitala team är den vanligaste anledningen till att försäljningen inte lyfter, menar Curamandos John Eriksson.

I min vardag pratar jag ofta med marknads- och försäljningsteam för att hitta tillväxtmöjligheter. Ibland går det ganska fort att identifiera varför försäljningen går trögt och att varumärket tappar. "Hur många är ni i det digitala teamet?" "Det är jag och CIO:n som har inlogg till Google Analytics, så jag antar att vi är det digitala teamet", fick jag nyligen som svar när jag pratade med en ansvarig för fyra multinationella e-handelsplatser. Det var tydligt att det fanns en obalans i organisationen: utvecklingskapacitet var på plats, men de digitala affärsförmågorna var tydligt eftersatta.

Att digitala team är för svaga är den absolut vanligaste utmaningen hos de aktörer vi träffar. Anledningen är oftast en alltför hög förväntan på att IT-avdelningen eller externa byråpartner ska driva den digitala affären. Utan digitala affärsförmågor blir det svårt att utveckla och växa din digitala affär. Caset för varje förmåga varierar, men oavsett hur du är organiserad ser vi att de företag som har dessa på plats har lättare att nå sina affärsmål.

  • Chief Data Officer - Ansvarig för att organisationen kan ta beslut med bästa möjliga underlag. Driver förädling av värdekedjan för beslutsstödsdata från affärssystemen till visualisering i till exempel Tableau eller Google Data Studio. I en helt digital affär kommer en webbanalytiker väldigt långt, men oftast inte hela vägen.
  • Traffic Acquisition Manager - Ansvarig för användarresan utanför sajten. En mästare på att optimera touchpoints i media och sociala flöden för att maximera resultat på kort respektive lång sikt (performance respektive varumärke).
  • User Experience Manager -  Ansvarig för användarresan på sajten. Få funktioner kan visa mätbara resultatökningar lika snabbt som UX och Conversion Optimization. Vi ser att företag med välutvecklad User Experience kan öka sina intäkter med 5-10% och sänka kostnader med 15-20%.
  • Product Owner - Ansvarig för att strukturera och prioritera beställningar från affären mot IT. Ovärderlig när marknads- och försäljningsprojekt praktiskt taget är IT-projekt. En sorts projektledare och en nyckelfunktion i agila team.

Gemensamt för alla förmågor är att de trivs bäst i en agil miljö. Det digitala skiftet skapar ett tryck på marknaden där det inte längre är tillräckligt att arbeta kampanjorienterat med årliga mediaplaner. Ett agilt marknadsteam arbetar i korta cykler för att gå snabbt fram med innovation, lärande och löpande optimering av digitala touchpoints. En effektiv motvikt till de stora företagens tunga processer för godkännande.

Att rekrytera digitala affärsförmågor och införa ett agilt arbetssätt är en krävande process. Vi ser dock tydligt att de som lyckas bygga sina digitala team stadigt tar marknadsandelar från de som misslyckas.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt