Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

FUB: När ska reklamen i Sverige bli mångfaldig på riktigt?

Publicerad: 2 November 2015, 12:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

DEBATT. Mulliga modeller, äldre modeller, olika etniciteter – Sverige ligger långt fram vad gäller mångfald i reklam. Men för en grupp är dörren fortsatt stängd: Personer med utvecklingsstörning. Det skriver Lillemor Holgersson och Kristina Heilborn på Riksförbundet FUB.


Personer med utvecklingsstörning syns sällan i det svenska samhället. När de väl syns är de nästan alltid skildrade som omsorgstagare och nästan aldrig som yrkespersoner. De är helt osynliga i reklam och marknadsföring med Mats Melin, alias Ica-Jerry, som är det enda undantaget.

I många andra länder har man använt barnmodeller med till exempel Downs syndrom i många år men barn med utvecklingsstörning är helt osynliga i reklam för till exempel barnkläder och leksaker här i Sverige. Det är lite märkligt kan man tycka då Sverige annars ligger ganska långt fram när det gäller mångfald i reklam. Idag är det inte ovanligt med mulliga modeller, äldre modeller och olika etniciteter men när det gäller människor med utvecklingsstörning så är dörren fortsatt stängd.

I den internationella modevärlden har det hänt en hel del. På New York fashion weeks catwalk har nu två modeller med Downs gått, Madeline Stuart som var senast ut har fått ett antal uppdrag och är bland annat modell för det amerikanska kosmetikamärket GlossyGirl. I Sverige verkar utvecklingen stå stilla och den dagen som Ica väljer att byta manér i sina reklamfilmer och ersätta Ica-Jerry med någon annan karaktär kommer vi att vara tillbaka på ruta noll.

FUB har i rapporten ”Hur störd får man vara i ert varumärke” intervjuat 600 företag om de kan representeras av en person med lindrig utvecklingsstörning, i kundmötet och i reklam.

Rapportens slutsats visar en motsägelsefull verklighet bestående av marknadschefer som har en positiv attityd, kunder som är redo, uppenbara möjligheter att både tjäna pengar och stärka varumärket men samtidigt är det få företag som tar chansen.

Frågan är varför företagen tvekar? Är det så att man är rädda för att få kritik för att agera spekulativt? Eller få kritik för att man utnyttjar människor? Vårt svar är att det inte är spekulativt att i reklam släppa fram alla sorters människor och varför skulle just modeller med utvecklingsstörning utnyttjas?

När vi ser något som vi inte är vana vid, exempelvis att en minoritet exponeras, är det nästan en självklarhet att anklagelser om exploatering och diskriminering blossar upp. Men att få synas i reklam är också ett sätt att få vara en del av samhället. På FUB ser vi det tvärtom som mycket positivt att människor med utvecklingsstörning får synas och ta plats i samhället och självklart också inom reklam och marknadsföring.

Reklam tar en stor plats i det offentliga rummet och skapar normer. Reklam kan också användas till att krossa fördomar. Forskningen visar också att mångfald har positiva effekter på försäljningen så våga tänka utanför boxen. Låt personer med utvecklingsstörning synas i marknadsföringen.

Lillemor Holgersson,

1:e vice ordförande, Riksförbundet FUB

Kristina Heilborn,

Kommunikatör, Riksförbundet FUB

LÄS OCKSÅ:

Fakta från FUB:s rapport ”Hur störd får man vara i ert varumärke”

* Endast 17 % av de 600 intervjuade företagen svarade att de någon gång har haft personer med lindrig utvecklingsstörning som representerat företaget i kontakt med kund eller i marknadsföring.

* Av de 103 företag i undersökningen som haft någon person som representant för företaget i kontakt med kund eller i marknadsföringen svarade 61 % att kunderna reagerat positivt på det. 20 % av dessa företag svarade att de inte visste. De stora företagen, med fler än 200 anställda, utmärker sig med att uppge absolut högst andel positiva kundreaktioner, 88 %.

* Av de återstående 497 företagen, som svarade nej eller inte visste om de haft en representant med utvecklingsstörning så svarade 68 % att de skulle kunna tänka sig det.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.