Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Fredrik Svedjetun: ”Content, mobilt och tv-cirkus”

Publicerad: 8 December 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 11:57

Ledare i Dagens Medias tidning, nummer 21 2015.


I dessa tider, då folk har svårt att komma överens, tycks det i alla fall råda samsyn om en sak:

Ingen vet längre hur man gör.

Den digitala ångesten fortsätter att göra luften tung att andas på många arbetsplatser, bortsett från på de företag som är relativt nystartade och inte har ett gigantiskt analogt bagage att släpa med sig in i framtiden (läs exempelvis om Splay på sidorna 28–29).

Den desperata jakten efter att bli – eller åtminstone för rekryterare och styrelser framstå som – mer digital leder till många drastiska och ogenomtänkta beslut.

Jag hör om företag som plöjer ner miljoner i en app som en handfull personer laddar ner, om marknadschefer som byter all traditionell reklam mot content marketing och upptäcker att ingen längre tar del av deras budskap, om bolag som ersätter erfarna medarbetare med ungdomar och inser att viktig kompetens inte bara har gått förlorad, utan också har hamnat hos konkurrenten.

Jag tror det vore bra för många att under julledigheten tvätta ansiktet med kallt vatten och försöka att titta något mer nyktert på vad det är som har hänt och kommer att hända.

För det är inte så att allt har förändrats. Det är inte så att ingen längre vet hur man gör. Däremot händer det en mängd nya, spännande saker som man bör närma sig utan att för den skull kasta allt det ”gamla” på soptippen.

En annan sak man kan göra är att läsa Dagens Media.

I det här numret – årets näst sista – låter vi ett gäng knivskarpa marknadschefer, byråkonsulter och medie­bossar måla upp sin bild av 2016. Läs mer om det på sidorna 20–27.

Här är fem saker som jag tror att vi på Dagens Media kommer att berätta mycket om under nästa år:

  • Content marketing och branded content slår igenom på allvar, på bred front och med full kraft.
  • Fullt fokus på mobilen, där medierna gör en mängd nya ansträngningar för att kapitalisera bättre på den växande användningen.
  • Cirkus på marknaden för rörlig bild, där Youtube, streamingsajter, tv-hus, Facebook, dagspress och tidskrifter slåss med näbbar och klor om annonsörernas tv-miljarder.
  • Automatiserade handeln med annonser ökar kraftigt, debatteras flitigt, och börjar omfatta fler medieslag än display.
  • Stålbad för de traditionella tv-husen och utslagningar och konsolideringar bland tv-produktionsbolagen.

Idag lanserar vi, om allt går som det ska, en ny version av dagensmedia.se. Där hittar du som alltid de senaste nyheterna om medier, reklam och kommunikation.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.