Fredrik Skärheden: "Vi behöver alla ett varför"

2017-10-11 12:54  
Fredrik Skärheden, Head of Group Communications,Lindorff.

KRÖNIKA. Att jobba mot mål ger inte särskilt motiverade medarbetare, anser kommunikationschefen Fredrik Skärheden.

Året var 2009 när dåvarande kommunikatören och författaren Simon Sinek slog igenom med sin första bok Start With Why. Under året som följde kunde jag knappt åka på en enda konferens utan att hans bok kom på tal. Hans Ted Talk på samma tema ligger fortfarande, sju år efter att han höll det, trea på listan över mest sedda Ted-praten någonsin med 34 miljoner visningar.

Men kraften kom av sig och trots uppmärksamheten han fick är det idag fortfarande många företag och organisationer som inte anammat denna enkla metod och som därmed missar att dra nytta av mycket av den kraft och potential som finns i sina organisationer och team. Det innebär en förlust enbart eftersom de inte lyckas ge sina medarbetare en tydlig bild av varför man som organisation finns och har ett existensberättigande.

Istället hoppas många fortfarande att anställda ska gå igång på "mål" som "Vi ska nå 100 miljoner i omsättning och göra 35 procent i vinst" eller "vårt mål är att vi ska finnas på fem marknader innan året är slut". Det gör de flesta medarbetare inte. Jag har i alla fall hittills inte träffat många som över tid går igång på att gneta ihop ytterligare 35 miljoner till en ägare de sällan eller aldrig ser. Vi människor är mer komplexa än så och vi behöver ett högre syfte. Vi behöver en anledning till varför sena kvällar, blod, svett och tårar är värt det. Vi behöver veta att det vi gör betyder något och vi som kommunikatörer har en viktig roll att spela i denna aldrig avtagande kamp kring medarbetares engagemang.

Här är några enkla steg att följa för att frigöra kraften i din organisation:

1. Börja med att ställa er frågan vilka ni finns till för och hur ni vill att deras situation ska vara.  Frågan är ett botemedel mot mål satta inifrån och ut och som istället kopplar er till er målgrupp.  Beskriv hur deras situation ska vara. Den här frågan kan användas på alla nivåer från företags-övergripande ner till enskild projektgrupp eller rent av individnivå.

2. När ni vill ha med er medarbetare eller för den delen kunder på en ny idé, så ställ då frågan varför fem gånger. Varför, varför, varför, varför och varför. Varför ska ni sätta in en till kaffemaskin eller varför ska de anställda jobba över varje fredag? För varje svar ni får, fråga er varför igen. Fem gånger om. När ni har besvarat frågan i fem steg är sannolikheten högre för att ni har kommit fram med riktiga argument. Och gillar du inte vad du har kommit fram till kanske idén ska slopas.

3. Sätt dina varför i ett tidsmässigt perspektiv. Ett av problemen till att vi människor har svårt att ändra vissa beteenden är att vi inte omedelbart ser konsekvenser av vårt agerande. Hur många tror du skulle röka om de med en gång fick lungcancer? För att få medarbetare eller andra med dig behöver du absolut förklara vad  en förändring innebär på lång sikt, men det räcker inte. Du måste också bryta ner konsekvenser av exempelvis på medellång sikt. Men inte ens det räcker. Du behöver framförallt vara väldigt tydlig med att visa vad en förändring eller idé innebär exakt här och nu!

Lycka till med att frigöra kraften i din organisation.

 

Fredrik Skärheden

Head of Group Communications, Lindorff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt