Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Fredrik Holmén: "Youtube lönar sig bättre för de flesta företag"

Publicerad: 26 April 2016, 12:13
Uppdaterad: 26 April 2016, 12:28

Fredrik Holmén, vd på Keybroker.

REPLIK. Mycket större möjligheter i Youtube än i linjär tv, skriver Keybrokers vd i ett svar till Robert Svensson.


Ämnen i artikeln:

KeybrokerYoutube

Robert Svensson, vd för Lennox PR, ifrågasätter i en debattartikel Googles rapport om att Youtube har högre return of investment än linjär tv. Detta är en förenkling som heter duga.

För en annonsör som strävar efter att vara top of mind och som svarar "alla" på frågan om vilka de vill nå, är linjär tv ett alternativ som måste övervägas. Det kräver att annonsören sitter på en stor budget och är beredd att hålla ut länge innan investeringen ger utdelning.

De flesta annonsörer har inte de ambitionerna, den kundgruppen eller de finansiella musklerna. I allmänhet har ett företag möjligheten att segmentera sina mest önskvärda och lönsamma kunder. Här erbjuder Youtube ett kirurgiskt verktyg för att nå de kundsegment som efterfrågas, oavsett om det rör sig om geografisk plats, surfhistorik eller intressen.

Allt för många förknippar targeting med allt för intensiv remarketing. Det är synd, eftersom möjligheterna är mycket större än så.

Harvard Business Review refererar till flera forskningsstudier som undersökt hur människor reagerar på targeting. Den visade dels att människor blir villiga i sig att genomföra ett köp om de vet att kundpåverkan är anpassad efter dem. Den påverkar också deras självbild. Människorna i försöksgrupperna kom att se sig själva som såväl mer sofistikerade som miljövänliga efter den reklam som visades för dem.

Samtidigt visar studien att targeting måste vara korrekt utformad för att fungera. Ytterligare ett experiment visade att människor som exponerades för reklam de inte kunde relatera till varken lockades till köp eller fick en förändrad självbild.

Den Youtube-produkt vi på Keybroker oftast rekommenderar våra kunder är Trueview. Det är en rekommendation vi har flera goda skäl att ge. För det första tror vi på positiv kundpåverkan, och att få kunder blir mer positivt inställda till ett varumärke för att de tvingas se en reklamfilm på två minuter för att se ett klipp som är lika långt.

Det är därför bra att de som inte är intresserade av din produkt helt enkelt kan klicka bort den. Dessutom ger det oss nyttig information när vi samkör Youtube med kundpåverkan i andra kanaler. En person som inte vill se din reklam är antagligen inte mottaglig för just din produkt. En bortklickad annons är dessutom gratis för annonsören.

Robert Svensson argumenterar på ett bra sätt för linjär tv som reklamkanal, men hans källor är rena partsinlagor. Frågan är även för de allra flesta annonsörer med mer begränsade resurser akademisk då linjär-tvreklam är för trubbig och dyr för att vara aktuell.

Googles siffror bygger på en metanalys av 56 fallstudier som visar att Youtube i nästan 80% av fallen ger högre ROI än motsvarande tv-reklam.

Vår bedömning på Keybroker är det finns en ännu större potential eftersom Youtube öppnar för kundpåverkan i rörligt media för annonsörer som idag saknar möjligheten att köpa tv-reklam. Youtube lönar sig bättre för de flesta företag.

Samtidigt är Youtubes största möjligheter som medium för kundpåverkan inte i direkt konkurrens med tv-reklam. Youtube ger företag som inte haft råd med ens en regional reklamspot möjligheten att annonsera globalt mot sitt specifika segment.

Vi på Keybroker är entusiastiska över de möjligheter som Youtube ger oss och våra klienter att nå en smart räckvidd. Det är räckvidd som når just de människor som är mottagliga för vårt budskap. Vårt uppdrag är att hjälpa människor att hitta de produkter och tjänster våra klienter erbjuder.

Vi ser mycket större möjligheter i Youtube än i linjär tv.

Fredrik Holmén

VD på Keybroker


Ämnen i artikeln:

KeybrokerYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.