Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Fredrik Holmén: "Ska följa Daniels uppmaning"

Publicerad: 15 Februari 2016, 07:53
Uppdaterad: 15 Februari 2016, 07:53

REPLIK. Riskerna för att få dåliga råd från en mediebyrå är alldeles för stora, skriver Keybrokers vd Fredrik Holmén i ett svar till Daniel Collin.


Jag vill börja med att tacka för Daniel Collins svar på min debattartikel och hans uppmaning om att formulera mig skarpare. Det är en bra uppmaning, som jag ska försöka följa.

Det jag vill säga är att klienter som vill köpa print bör vända sig till en mediebyrå eftersom de i grunden är printbyråer. De som vill köpa digitalt bör vända sig till en byrå som specialiserat sig på den digitala världen. Riskerna att få dåliga råd och en dålig strategi hos en traditionell mediebyrå är alldeles för stora.

Låt mig ta ett exempel. Det var fler än Daniel som reagerade på min artikel. En av de mediebyråer hans företag konkurrerar med skrev följande på sin Facebook-sida under rubriken ”SVAR TILL FREDRIK HOLMÉN” (deras caps, inte min): ” Om tillväxt uppnås genom att få fler kunder att överväga dig oftare vid fler köptillfällen…hur kan då räckvidd vara irrelevant?”

En bra digital kampanj fungerar inte alls så. I en digital värld strävar vi efter att göra kundupplevelsen anpassad efter människan, med annonser som han eller hon har nytta av. Med rätt budskap, rätt data och rätt teknik kan vi göra marknadsföringen till något människor uppskattar. Det kan handla om att påminna en kund som lagt en platt-tv i sin digitala kundkorg om att hon faktiskt bör slutföra köpet så den hinner fram innan julafton eller föreslå en ny blus som vi vet att de kommer att älska.

Hårda fakta säger att vi behöver ha en debatt om vem som står bakom all dåligt riktad marknadsföring på Internet. Problemet är inte att 26 procent av de som köper marknadsföring tycker att den byrå de använder behöver bli bättre på digitalt enligt Regi. Det stora problemet är att 4 av 10 installerar programvara för att undvika reklam enligt Mediavision. Jag är ärligt talat inte förvånad.

Jag har den största respekt för mina kollegor på de etablerade digitala byråerna. Vi har alla olika inriktning, men kompetensen för riktigt bra digital marknadsföring finns hos de digitala byråerna. Likväl blir jag precis som alla andra översköljd av dåligt riktad reklam varje gång jag surfar runt på nätet.

Då måste vi ställa oss frågan, var kommer all dåligt riktad nätmarknadsföring ifrån?

Att enbart använda digitala medier som ett nytt sätt att trycka ut reklam till kunden är att gå miste om möjligheten att skapa bättre resultat. Digitala specialister förstår hur varje krona från branding till konvertering bidrar till att skapa ekonomiska resultat – nya kunder, fler köp från befintliga kunder och bättre lönsamhet.

Reklaminvesteringarna i print har på ett enda år minskat mellan 17-30 procent beroende på sektor. Printbyråerna är inte dummare än att de inser att de måste digitaliseras eller dö. Men en omvändelse under galgen skapar aldrig verkligt engagemang. 

Digitaliseringen för med sig en ny tidsålder, som kommer att förändra allt. Detta gäller även hur vi driver affär och hur vi marknadsför oss. Det är genom att skapa bra kundupplevelser företag kan bygga relationer med sina kunder. Det gynnar i grunden bra företag med bra produkter. Vi på de digitala byråerna ser nu allt det vi arbetat för slå igenom. Vi ser på framtiden utan rädsla, utan med tillförsikt.

Min uppmaning till dig som tycker att din mediebyrå behöver öka sin digitala kompetens är att bestämma ett möte med en digital byrå istället. Hos de digitala byråerna hittar du kunnandet, erfarenheten och framförallt passionen för en digital värld.

Fredrik Holmén

VD på Keybroker


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.