"Frankrike säger nej till reklam i statliga kanaler"

2009-01-16 09:04  

Sarkozy! Denne ständigt aktive president förutskickade i sitt budskap till franska folket vid årsskiftet 2008 att han under det året skulle verka för att all reklam på sikt skulle försvinna från de statsägda kanalerna, i första hand France 2, France 3 och France 5. Dessa kanaler har haft reklam i decennier!

Bortfallet skulle kompenseras med någon form av skatt på andra distributionsformer av rörliga bilder. Och en utredning tillsattes. I motsats till vad som händer i vårt land där offentliga utredningar begraver det mesta under ett antal år, så kom ett förslag till hur den nya lagstiftningen skulle se ut redan efter ett halvår. Och resultatet blev att från den 5 januari 2009 så har dessa statsägda kanaler ingen reklam efter 20.00 och syftet är att vid slutet av 2011 så skall all reklam vara borta från dessa kanaler. Så här såg den franska reklamkakan för 2007 ut jämfört med Sverige.

För 2008 kan volymen i Frankrike bli i stort sett oförändrad, men de statliga kanalerna minskade något enligt tillgängliga prognoser. Tabellen visar andelar (siffrorna från ÅR för France Television och IRM) och lyfter verkligen fram de stora skillnaderna mellan ländernas reklamstrukturer.

Till detta skall tillfogas att den största franska TV-kanalen TF1 är privatägd och har cirka 55 procents marknadsandel av reklamintäkterna mot de statsägdas knappt 20 procent. Den näst största kanalen är M6 (privatägd), som ligger över 20 procent. Siffrorna är en sammanvägning av 2007 och 2008 (Källor: Figaro, TNS media intelligence och ÅR för France Television).

Reklamintäkterna inklusive sponsring för de publikt ägda kanalerna för 2007 var drygt 820 miljoner. Hela denna intäkt försvinner inte initialt, men om tre år skall allt vara borta.

TV-licenserna. vilken roll spelar de i finansieringen för France Television? De utgjorde för 2007 cirka 1,9 miljarder. Den franska licensen är låg. I dag ungefär 120, det vill säga bara drygt hälften mot Sverige. Antalet licenser i Frankrike är ungefär 20 miljoner, så även stora höjningar ger liten kompensation för reklambortfallet.

Istället kommer följande två skatter att införas, vars intäkter skall slussas över till de publika kanalerna. För det första 0,9 procent på omsättningen för alla företag som tillhandahåller tillgång till internet och för det andra 3 procent på reklamintäkterna hos de privata tv-bolagen, som dessutom får öka sin reklamtid från 6 till 9 minuter per timme och kommersiellt arbeta med produktplaceringar.

Några slutsatser:
• Frankrike har valt en unik väg. Ingen annanstans i Europa verkar man diskutera en avreklamifiering av de publika kanalerna. Tvärtom!
• Skatter på internet och andra tv-kanaler för att finansiera public service hoppas vi inte blir verklighet i Sverige.
• Franska annonsörer kommer sannolikt inte att drabbas så hårt av de publika kanalernas bortfall. TF1 är ändå ett naturligt första val både före och efter förändringen. • Vår höga licensavgift är det pris vi får betala - om än högt - för att slippa annan statlig klåfingrighet.

Stefan Melesko

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt