"Förvånad över hur tydlig kunskapsbristen är"

2017-07-13 08:33  

REPLIK. Amnets Mårten Erlberg svarar Signia Groups vd och menar att hans resonemang haltar.

Hej Ingemar, tack för din replik.

Jag upplever att din text kan skapa onödig oro och vilseleda den som inte är så insatt i detta. Det blir extra tydligt när du slänger med kostnader och siffror som du uppenbarligen saknar insikt i. Därtill var min artikel ej avsedd att framhålla publicisten som ensamt ansvarig för att utvecklingen, som jag beskrev, går sakta. Däremot ville jag belysa att de bär på en del av ansvaret.

Jag är inte särskilt orolig över utvecklingen. Däremot blir jag fundersam när den medvetet hålls tillbaka när man istället har möjlighet att hitta nya lösningar.

Du skriver att den största anledningen till att mediehusen inte släpper mer på annonslagret, ej beror på seghet inom organisationen utan beror mer på kostnader i distributionsledet. Jag säger som min kursansvarige på universitetet: "Fel, fel fel". Givet att den programmatiska handeln har medfört en bättre effekt för annonsörerna trots omkostnad av teknik, så haltar ditt resonemang. Vad en publicist tjänar på sista raden är inte mitt primära intresse.

Det som intresserar mig är att vi ska kunna göra ett så bra jobb för våra annonsörer som möjligt. Klart är också om vi går över till systemköp i större utsträckning kommer fler alternativ att skapas och de procentuella marginalerna kommer minska. Det kommer givetvis också påverka de siffrorna du tillskrev köparsidan även om dessa mest framstår som vilda gissningar.

Det finns exempel där annonsörer tagit hem olika typer av medieköp för att "kapa i ledet". Dock har det så vitt jag erfarit slutat med att man återgår till sin konsultbyrå. Det kan handla om resursbrist, avsaknad av specialistkompetens eller helt enkelt att man känner sig tryggare med en fullservicebyrå. Ofta får man då också tillgång till flertalet tjänster och mervärden som annars uteblir och som är oerhört dyrt att köpa in separat.

Att publicisterna idag är mer och mer beroende av sin annonsaffär på grund av att människor inte är beredda att betala för kvällspressens "Hänt Extra-rubriker" är inte mitt bekymmer. Då är det väl snarare deras eget ansvar att se över sin modell för att ha möjlighet att behålla en större del av pengarna som hamnar på deras egen planhalva. Jag är fullt medveten om att publicister troligen kommer ha mindre intäkter till en början och att det försvårar prognosarbetet.

Dock är jag övertygad om att det på sikt är mer lönsamt. Precis som i andra branscher styrs pris av utbud och efterfrågan, på samma sätt i den automatiserade annonshandeln. Vissa kommer få mer betalt för sina annonsplatser och andra mindre.

 En klok person sade: "En pessimist ser svårigheter i varje möjlighet, en optimist ser möjligheter i varje svårighet".

Mårten Erlberg, data activation manager, Amnet

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt