"Förhoppningsvis ett mindre radikalt eprivacy"

2017-10-04 07:51  
"Med intäkter från digital annonsering som minskar kraftigt och användare som vägrar betala är framtiden för publicister blek", skriver Charlotte Thür, vd för IAB Sverige.

REPLIK. IAB svarar Swedmas vd Tore Thallaug efter kritiken.

Tyvärr förstår inte många svenskar syftet med reklam online överhuvudtaget. Om gemene man, och framför allt politiker, inte förstår nyttan av reklam i digitala medier och effekterna om den tas bort är det lätt att prioritera konsumentens rättigheter på bekostnad av framtida online-utveckling.

Det är viktigt att vi i Sverige får våra politiker att arbeta för ett förslag som gör att de mer datakonservativa krafterna inom EU stoppas. Som vi uttryckte i vårt första inlägg anser IAB Sverige och IAB Europa inte att eprivacy behövs utan att man i flera punkter kan införliva den med existerande GDPR.

Med över 1800 inkomna remisssvar på förslaget hittills kommer vi förhoppningsvis se ett mindre radikalt eprivacy om eller när det ens träder i kraft.

Men – slutresultatet kommer bero på hur skickliga vi som bransch varit på att jobba tillsammans med svenska politiker i EU för att rädda onlinemarknadsföringen.

Charlotte Thür

vd IAB Sverige

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt