Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Förhastade slutsatser, Pontén"

Publicerad: 12 Februari 2009, 12:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Catarina Wigén, vd på Axicom Cohn & Wolfe, svarar på Karin Ponténs debattartikel om öppenheten i pr-branschen.


Karin Pontén gör ett inlägg kring vikten av transparens i PR-branschen i artikeln "En öppen PR-bransch nödvändig". Argumentationen går ut på att PR-branschen lider av ett oförtjänt dåligt rykte på grund av slutenhet i viktiga frågor som arbetsredskap och agendor.

Karins ansats är viktig i en debatt kring branschens trovärdighet, men tyvärr missar hon väsentliga poänger. Det är visserligen rätt att delar av pr-branschen är sluten, men att just denna slutenhet skulle vara roten till att vi emellanåt blir föremål för trovärdighetskriser är en något förhastad slutsats. Att branschen dessutom skulle manifestera sin öppenhet genom att dela med sig av sina kundlistor, arbetsredskap och agendor, såsom Karin föreslår, är också en missvisande lösning på problemet.

Varför skulle pr-branschen behöva andra spelregler än konsultverksamheter i övrigt, exempelvis advokatbranschen? De flesta konsultverksamheter håller delar av sitt kundregister hemligt och många har även en agenda som inte delas och kommuniceras öppet. Ändå är trovärdigheten, generellt sett, långt mycket högre.

Det saknas helt enkelt ett rakt samband mellan slutenhet och brist på tillförlitlighet. Att öppna upp kundregister, lägga ut sitt strukturkapital på Internet och presentera sin dagordning kommer inte att bota bristen på trovärdighet - snarare tvärtom. Varför uppfattas då pr-branschen som sluten och ibland icke trovärdig? Att söka svaret på det, precis som Karin strävar efter, är ett viktigt steg i evolutionen av vår bransch. Till att börja med måste vi göra en distinktion mellan trovärdigheten hos våra uppdragsgivare och de målgrupper vi arbetar med att skapa en relation till, vare sig de handlar om media, analytiker, politiker eller andra.

Att pr-branschen generellt sätt åtnjuter hög tillförlitlighet hos sina uppdragsgivare återspeglas i de alltjämt ökande pr-satsningarna som företagen gör. Det är heller inte här trovärdigheten traditionellt sett varit ett bekymmer, även om det givetvis förekommer en hel del fall även här.

Det stora bekymret är snarare klyftan mellan pr-branschen och de målgrupper som den adresserar, dvs. media, analytiker, politiker m.fl. Denna, i sig brokiga skara bör generaliseras med försiktighet, men jag vågar mig på att gissa att priset för deras respekt inte handlar om att visa upp kundlistor eller arbetsverktyg. Det handlar heller inte om att ha sin dagordning tatuerad i pannan då dessa personer är intelligenta nog att inse att det i nästintill varje initierad affärsrelation finns någon slags agenda - även om den är outtalad.

Istället handlar det bland annat om att företagens ställföreträdare, pr-konsulterna, ska uppvisa en insyn och kunskap om sina uppdragsgivare som skapar ett mervärde för journalisten eller analytikern. Att deras sakkunskaper på kommunikationsområdet ger dem verktyg att filtrera bort det som är överflödigt och irrelevant och sätta ljus på och tydliggöra det väsentliga. Att förstå båda partnernas förutsättningar och att ha dessa båda för ögonen. Det ger respekt. Det ger resultat. Men detta är också endast en förklaringsmodell, det finns med all säkerhet flera.

Att inleda en debatt kring hur pr-branschens trovärdighetsplattform ska byggas är oerhört relevant. Men frågan bör problematiseras innan spekulativa förslag på lösningar presenteras. Vi kommunikationsrådgivare brukar hänvisa till analys av målgruppen. Ett första steg kanske just vore att organisationer som Pr-företagen eller PRECIS tog sig an denna form av analys för att få till stånd ett seriöst förändringsarbete.

Catarina Wigén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.