Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Företagsbloggar är sociala pressrum"

Publicerad: 3 November 2008, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

DEBATT. Nu finns 1000-tals "social media newsroom" i Sverige. Eller? Det frågar sig Newsdesks grundare Kristofer Björkman.


I ett blogginlägg publicerad för någon vecka sen jämför webbrådgivaren och "sociala media"-experten Fredrik Wackå sex sociala mediesajter. Fredrik Wackå menar att det sociala pressrummet tog fart för cirka 2,5 år sedan. Och att de första europeiska exemplen började dyka upp hösten 2007. Men att det nu åtminstone finns "så många att vi kan börja se mönster".

Ur det skrala utbudet har Fredrik Wackå ändå valt ut Electrolux, Scania, BRIO och Configura från den svenska floran, samt GM Europe och Ford från den internationella.

Men vänta nu - vad är egentligen ett socialt pressrum? Är det inte alla webbaserade tjänster som 1) skapats av företag och liknande för att skapa goda relationer med sin marknad och 2) som "utnyttjar många av de möjligheter till delning och kommunikation som den sociala webben erbjuder"? Omfattar inte det företagsbloggen? Omfattar inte det alla pressrum på Newsdesk? Är det inte dit CisionWire strävar? Är inte Fredrik Wackås webbplats, www.wpr.se <http://www.wpr.se> , lite av ett socialt pressrum? Det bygger ju på Wordpress, och uppfyller åtminstone en del av de kriterier Fredrik själv listar?

Såvitt jag kan se och förstå så har Fredrik Wackå förbisett alla de företag som startat en blogg utan att kalla det "social media newsroom" och de sociala pressrum som cirka 1.300 företag skapat på Newsdesk. Däribland Electrolux och Ford.

Varför då?

I princip alla av de sociala pressrummen som Fredrik Wackå tagit med i sin undersökning bygger ju på bloggverktyget Wordpress, och är egentligen inget annat än just bloggar. De sociala pressrummen på Newsdesk bygger inte på ett "blogg-verktyg" men uppfyller de flesta av de kriterier som Fredrik Wackå anser bör finnas för att klassas som ett "riktigt" "social media newsroom". Plus några till som åtminstone jag anser gör de mer sociala och användbara än de Fredrik nämnt.

Såvitt jag kan se så uppfyller exempelvis pressrummen på Newsdesk de flesta av kriterierna. Det är till och med så att Newsdesk skapat mervärden som inte finns med i Fredrik Wackås lista, varav några kanske gör pressrummen mer sociala och/eller åtminstone mer användbara än de kriterier Fredrik Wackå ställt upp.

Fredrik Wackå menar att de flesta sociala pressrum har relativt rikt utbud av sociala funktioner men att de ofta saknar den sociala "attityden". Fredrik skriver: "Företagen omfamnar den sociala webbens infrastruktur men inte nödvändigtvis dess attityd."

Jag håller med dig, Fredrik. Men det har väl inget att göra med var det sociala rummet finns, utan hur man förhåller sig till det; i vilken grad man är där, lyssnar, lär, bidrar och skapar dialog?

Jon Lindholm, en annan webbstrateg skriver in sin blogg: "…för att koppla den riktiga kontakten med besökaren tror jag ändå att man måsta ha en grund på sin hemmaplan, dvs. man utgår från sin egen webbplats."

Det håller jag inte med om. Så länge företaget och dess målgrupp utnyttjar och har glädje av sitt sociala pressrum så spelar det ingen roll var det finns. Obama har inget "social media newsroom". Men han har ett "socialt rum" på Facebook. Och på MySpace. Och på Flickr. Och… "Obama Everywhere", som det står på hemsidan.

Kristofer Björkman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.