Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Företagen urvattnar märket Rosa bandet"

Publicerad: 5 November 2008, 09:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Rosa bandet-kampanjen är på väg att bli för stor för sitt eget bästa. Cancerfondens oktoberinsamling till bröstcancerforskningen växer för varje år och företagen köar för att få vara med och stödja kampanjen. I år används Rosa bandet till att sälja allt från ekologiska grönsaker till mobiltelefoner. Men den omfattande kampanjen riskerar att få motsatt effekt, och trötta ut de tänkta bidragsgivarna.

Utan tvekan är Rosa bandet en imponerande kampanj. I oktober i år samlades 50 miljoner kronor in till bröstcancerforskningen, och ingen som vistades i Sverige den senaste månaden kunde undgå att märka att det pågick en kamp mot bröstcancer. Över hela Sverige lyste offentliga byggnader i rosa, gatorna pryddes av rosa band och matbutikerna sålde rosa plastkassar. Sedan Rosa bandet-insamlingen startade 2003 har kampanjmakarna ständigt lyckats hitta nya sätt att väcka uppmärksamhet för bröstcancerinsamlingen.

Det är glädjande med en välgörenhet där företagen slåss för att få vara med och hjälpa till. Men överexponering av ett varumärke tröttar ut mottagarna, även om det är för en god sak. Visserligen pågår Rosa bandet bara en månad per år, men ju större kampanjen blir, desto kortare känns tiden som gått sedan förra oktober. Den omfattande kampanjen överskuggar också andra insamlingar, både när det gäller bidragsgivare och samarbetspartner. Däribland Cancerfondens egen Mustaschkamp som försöker göra maj till prostatacancerns månad.

Risken att urvattna varumärket Rosa bandet stärks av det ständigt växande antalet produkter där en del av försäljningsintäkterna går till Cancerfondens insamling. Det är inte fel av butiker att vilja tjäna extra pengar på att associeras med välgörenhet. Men det är lättare att tro på företagets goda vilja när det finns en naturlig koppling mellan produkten och insamlingen. Lindex Pink collection har jag inga problem att acceptera. Lindex är ett företag för kvinnor och med mestadels kvinnor bland medarbetarna, med ett naturligt engagemang i forskningen mot bröstcancer. Men att jag ska köpa rosa postit-lappar, rosa garderobsdörrar eller tuggummi med hallonsmak för att stödja bröstcancerforskningen känns väl långsökt.

Det hjälper inte att flera av produkterna är "typiskt kvinnliga" (Romantiska komedier! Rosa skurmopp!). Tvärtom. Jag inser att det är svårt att tacka nej till företag som vill vara med och stödja kampen mot bröstcancer. Men med tanke på att företagen står i kö för att få vara med hoppas jag att Cancerfonden inför oktober 2009 är mer kräsna i valet av företag som får surfa på Rosa bandets goda namn.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.