Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Fördomarna hämmar mediernas affärer

Publicerad: 4 Mars 2011, 15:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun om den osunda motsättningen mellan journalister och mediesäljare.


Om man backar några år tillbaka i tiden var det nästan okej för en journalist att ge en mediesäljare ett kok stryk om denne råkade trampa in på redaktionen.

Journalisten satte någon slags ära i att befinna sig så långt ifrån den ekonomiska verkligheten som möjligt, och de personer som hade i uppgift att finansiera journalistiken, se till att företaget hade mer intäkter än utgifter, såg man i bästa fall bara glimten av i hissen eller på den årliga julfesten.

I de två olika lägren – redaktionell produktion respektive försäljning – frodades två olika kulturer, med vitt skilda mål för sina verksamheter.

Journalisternas huvudsakliga ambition var att producera goda journalistiska produkter, avslöja missförhållanden och rädda världen, och det kunde man inte göra om nasarna fick något att säga till om.

Säljarnas mål var, då som nu, mer enkelt definierat; att dra in så mycket stålar som möjligt. Och det fick de göra utan att journalisterna hjälpte dem att förstå vad det egentligen var som de sålde.

I takt med omvandlingen på mediemarknaden, som något förenklat innebär att en helsida inte längre krängs med samma självklarhet som tidigare, har de här två olika lägren – tack och lov – börjat närma sig varandra. Fördomarna, och okunskapen om varandras arbete, är dock fortfarande skrämmande stora.

Journalisterna tycker att säljarna är grunda, pengakåta stekare. Säljarna tycker att journalisterna är en gnällig, oborstad kostnadsmassa.

I det här numret av Dagens Media gör vi en djupdykning i mediesäljarens värld.

Det är en berättelse om revansch, pengar och kultur, men också en ogenerad läxa i kopplingen mellan hårt arbete, vinnarinstinkt och framgång.

Och här, i de mest mänskliga behoven och drivkrafterna, förenas den duktiga journalisten och den duktiga mediesäljaren. Jag ser ofta i en ung reporter det som jag ser i grabbarna på sidorna 26-31.

Ambitionen för varje mediehus, i synnerhet tryckta medier med starka publicistiska traditioner, måste vara att förena krafterna, att få försäljningsavdelningen och redaktionen att lira bättre tillsammans.

Det handlar, till att börja med, om att utbilda de olika grupperna om varandras verkligheter – vilka villkor och krav som omgärdar journalistiken respektive säljet.

Först när det interna ”vi mot dom” blir ett enda stort ”VI” kan medierna ligga i framkant, och utveckla produkter som funkar för alla – journalisterna, säljarna, konsumenterna, annonsörerna och ägarna.

Läs hela vårt reportage om mediesäljarna i Dagens Medias papperstidning, eller i DM Plus här på nätet.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.