Flash är dött – nu är HTML5 här

2015-09-29 23:00  
Michael Dabrowski, vd på Daisy Display. Foto: xx

Antingen omfamnar vi utvecklingen, eller så håller vi krampaktigt fast vid det gamla, skriver Michael Dabrowski.

Flash är dött, länge leve HTML5! Antingen omfamnar vi utvecklingen, eller så håller vi krampaktigt fast vid gamla sanningar. Det är upp till var och en, men ska man vara relevant i en digital bransch måste man älska förändring.

Flasheran är slut. Så är det, sista dödsstöten kom nu i september när även Google Chrome ändrade sitt beteende för visning av Flash. Eftersom Flash är en teknik som används av majoriteten av annonsörer för att publicera och visa banners så är det en väldigt stor förändring för de flesta berörda.

Men vad innebär då denna förändring? Är den dålig för att den kräver någonting nytt av oss eller är den bra för att den utvecklar oss?

Vi som dagligen jobbar med alla tillgängliga format har länge vetat att Flash dagar är räknade. Ändå märker vi nu att väldigt många annonsörer, reklambyråer och mediebyråer står oförberedda och är chockade över denna förändring som krävs för att ställa om till HTML5.

Flash hade sina fördelar, men lärdomar av tidigare teknikskiften visar att utfasning av gamla utdaterade tekniker alltid är till fördel för marknaden.

Här är några anledningar till varför vi är övertygade om att detta är bra för alla inblandade, såväl annonsörer som mediehus:

Mobila användare nås med full potential med HTML5, vilket är den mest uppenbara och utan tvekan största vinsten. Flash bromsade (oavsiktligt) den utvecklingen, då tekniken inte stöddes på mobiler.

Större möjligheter att påverka vikt och kvalitet. Vi använder (egenutvecklade) verktyg som komprimerar ner HTML5-banners till motsvarande och i många fall mindre storlek än Flashbanners. Då upplevs ingen skillnad när det gäller vikt och kvalitet.

Förbättrad produktionsprocess för HTML5 med öppna standarder och oberoende av ett enskilt företags mjukvara. I jämförelse med Flash krävs fler delsteg och mer användande av olika verktyg, men dessa kan ofta automatiseras helt.

Saker som formatanpassningar, flerspråksproduktioner och mindre variationer för AB-testning kan nu automatiseras bättre än med Flash.

Det finns rent visuella fördelar med HTML5, som av sin natur använder webbläsarens hårdvara på ett modernare sätt, och därför ger mjukare och mer tilltalande animationer. Detta är någonting som Flash aldrig lyckades uppnå under (hela) sin livstid, och om man tittar på vart utvecklingen är på väg på området så kommer potentialen bara att öka.

Man kan med rätta hävda att det är smidigt och effektivt att utveckla annonser i Flash, men i det stora perspektivet är detta en fantastisk möjlighet för alla aktörer.

Så låt oss begrava Flash med ett tack och ta emot HTML5 med ett leende.

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt