Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Fem tips från onlineexperten: Så lyckas du med retargeting

Publicerad: 19 December 2014, 11:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

DEBATT. Ogenomtänkt retargeting är negativt för varumärket, skriver Ad Relevance Karl Lindberg i ett svar på Kristin Djerfs krönika.


Ämnen i artikeln:

Ad Relevancesökmarknadsföringretargeting

Kristin Djerfs artikel ”Retargeting förstör min julshopping” är intressant och berör en utmaning som många annonsörer står för.

Fler och fler annonsörer kör retargeting och tycker att konceptet känns klockrent men de som inte har en genomtänkt strategi för sin retargeting riskerar negativa känslor kring sitt varumärke.

Jag minns ett samtal för ett par år sen från en av våra kunder som panikartat sa ”Vår största konkurrent …. har tagit över Internet, de syns ÖVERALLT!”.

Kunden blev lugnare när jag förklarade hur retargeting fungerar och blev intresserad av att köra själv.

Sedan dess har intresset för retargeting ökat rejält men det är uppenbart att inte alla annonsörer har en genomtänkt strategi utan bara har ett brett ”ta över Internet-tänk”.

Här är fem tips för en lyckad retargeting-strategi:

1. Sätt ett maxtak på antal gånger era annonser visas för samma person. Överexponering kan få den negativa effekten att potentiella kunder känner sig förföljda och därmed får en sämre uppfattning av ert varumärke.

2. Skapa specifika annonser baserat på sökningen som gjorts och bjud på mer information eller specifikt erbjudande än att bara presentera produkten/tjänsten igen.

3. Skapa olika annonser beroende på hur långt in i köpprocessen besökaren har kommit. Droppade besökaren av i kundkorgen kan ni vara mycket konkreta i era annonser men om den droppade av på startsidan kan det behövas ett mer informativt budskap.

4. Lägg tid på att skapa attraktiva annonser med rätt budskap vid rätt tidpunkt. Smart och snygg retargeting kan bygga ett varumärke eftersom det är möjligt att hålla sig top-of-mind och vinna över obeslutsamma kunder.

5. A/B-testa budskap, utseende, längd på kampanjer etc. för att se vilket som fungerar bäst, och gör om möjligt regelbundna kundundersökningar hur era kunders uppfattning av ert varumärke påverkas av er retargeting. 

Karl Lindberg, delägare Ad Relevance

LÄS ÄVEN:


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.