Fem skäl till att använda Facebooks mätpixel

Iprospects Sociala medier-analytiker Linnéa Andersson. Foto: privat

DEBATT. "Trots att mätpixeln är tillgänglig på Facebook via Business Manager finns det marknadsförare som ännu inte använder verktyget alls – eller så gör de det inte på rätt sätt", skriver Iprospects Sociala medier-analytiker Linnéa Andersson.

I och med att möjligheterna för marknadsföring i sociala medier växer blir det allt viktigare att kunna mäta sin data så korrekt som möjligt för att lyckas med annonseringen. Inte minst för att kunna utvärdera resultatet av sina kampanjer på respektive kanal. Det sätter sin tur press på de olika marknadsföringskanalerna att utveckla lösningar som gör det enkelt för marknadsförare att mäta och tolka resultaten av sin marknadsföring.

Hur kan man utvärdera resultaten av annonsering på Facebook?

På Facebook erbjuds marknadsförare att använda den egna mätpixeln för utvärdering av sina kampanjer . Mätpixeln är i grund och botten en kort, men ack så kraftfull, kod som enkelt kan placeras i koden på en webbplats. Den spårar sedan trafiken från Facebookannonseringen till webbplatsen. Den enkla implementeringen (som kan göras manuellt eller via ett integrationssystem) innebär alltså att marknadsförare mer effektivt kan optimera sin annonsering på Facebook då pixeln kopplar ihop visningar på Facebook tillsammans med konverteringar och andra handlingar som utförs på den externa webbplatsen. Trots att denna mätningsfunktion finns fullt tillgänglig för annonsörer på Facebook via Business Manager finns det marknadsförare som inte ännu implementerat verktyget (eller inte använder verktyget korrekt). Det beror troligtvis på att de inte har upptäckt pixeln eller vet hur de använder den på bästa sätt – trots att det finns många skäl att prova!

Fem anledningar till att använda Facebooks mätpixel

1. Möjliggör mätning av data över multipla enheter

Till skillnad från mätning i ett tredjepartsverktyg kan man med Facebook-pixelns hjälp erhålla mätresultat baserat på användardata från olika enheter. Vid tillfällen då en användare exponeras för en annons på exempelvis sin telefon, för att sedan besöka en webbplats där pixelspårning finns på sin surfplatta, för att slutligen genomföra ett köp i sin dator samlar pixeln ihop all denna data och kopplar den till resultatet av annonseringen. Det innebär att man enklare kan spåra användarens väg till köp utan att vara beroende av data från cookies på enskilda enheter.

2. Skapa skräddarsydda målgrupper baserat på trafik

Baserat på besökare till en webbplats kan kraftfullare målgrupper skapas med hjälp av pixeln. Det innebär att marknadsförare kan segmentera sina målgrupper och rikta annonser med det mest relevanta innehållet till sina användare. Detta skapar också möjligheter till att annonsera med hjälp utav retargeting-annonser för att nå användare som visat intresse av ett varumärke genom att de har besökt deras webbplats. Särskilda event (händelser) registreras som hjälper marknadsförare att bryta ut vad användaren gör på sajten – exempelvis genomför en sökning, lägger något i kundvagnen eller köper en produkt.

3....och använd dem för att nå användare som är högst troliga att konvertera!

Det är onekligen viktigt att nå ut med sina annonser till relevanta användare som uppskattar budskapet i annonsen. Genom att nå sina mest relevanta användare skapas en win-win-situation där marknadsförare når den mest passande målgruppen, samtidigt som användarna får ta del av annonser från varumärken som de troligtvis är intresserade av. Detta leder inte sällan till fler konverteringar och lägre kostnad per konvertering.

4. Få tillgång till fler av Facebooks annonseringsfunktioner

När pixeln är korrekt implementerad kan marknadsförare börja att använda alla de annonsformat som Facebook erbjuder – detta inkluderar att skapa webbkonverteringskampanjer, att kunna bygga målgrupper baserat på trafik från webbplatsen och dynamisk annonsering. För att kunna bryta ut särskilda mätpunkter såsom kostnad per lead eller konvertering, krävs också implementation av pixeln eftersom spenderingen per annons då kan kopplas till genomförda konverteringar.

5. Gör annonseringen mer kostnadseffektiv

Användare på sociala medier hittas i olika kanaler samt i de olika sociala kanalernas inbyggda funktioner. Med hjälp av pixeln kan marknadsförare få en bättre överblick av användarens beteende i exempelvis Facebooks flöde, på Instagram och Messenger. Detta gör att marknadsförare får en ökad förståelse för hur de olika kanalerna används och vilken typ av annonser som presterar bäst, vilket på sikt oftast ökar intäkterna baserade på annonsspendering (hos Facebook kallat ROAS - return on ad spend).

Linnéa Andersson,

Social Media Analyst på iProspect

Publicerad 2018-09-06 10.54Uppdaterad 2018-09-06 10.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: