Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Fem punkter – därför blir tidskrifterna vinnare"

Publicerad: 29 April 2013, 05:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

DEBATT. Unn Edberg, ny ordförande Sveriges Tidskrifter, om tidskrifternas möjligheter – och utmaningar.


Att det pågår ett enormt skifte i mediebranschen vet alla. När både intäktsströmmar och läsarvanor ändras samtidigt sätts våra affärsmodeller på prov.

Här är fem punkter som visar att tidskrifterna har goda förutsättningar att gå igenom förändringsstormen som vinnare.

Starka relationer till läsarna. Under våren har det pågått en debatt om kvalitetsjournalistik, framför allt på SvD:s debattsida Brännpunkt. Där har begrepp som fördjupning och analys fått sällskap av nya kvalitetsbegrepp som tillgänglighet och snabbhet. För tidskrifternas del är det främsta kvalitetsmåttet träffsäkerheten gentemot läsarna. Det som är fantastiskt i en tidskrift kan vara dåligt i en annan. Tidskriftsredaktioner lever nära sina läsare och vet vad läsarna vill ha i form av ämnen, tilltal, vinklar och formspråk. Vi har specialreportrar och ämneskunniga redaktörer. Det skapar förutsättningar för att kunna ta betalt av läsarna på nya sätt och i nya kanaler.

Starka varumärken. Tidskrifterna har starka och trovärdiga varumärken som gör det möjligt att flytta annonsörer och läsare till nya arenor. När Elle skapar en gala, när Topphälsa bjuder in till Topploppet eller när Chef utser Årets chef kommer både målgruppen och annonsörerna.

Vi tar betalt. Tidskrifterna har inte som dagspressen gett bort material på nätet gratis. Det som finns på Språktidningens hemsida är något annat än det som finns att läsa i tidskriften, och Praktiskt båtägandes bästa fixartips finns bara i magasinet. Att vi har en historia av att ta betalt för vårt innehåll gör det lättare att flytta betalningsviljan även till digitala kanaler.

Läsarna viktigaste intäktskällan. Visst märker tidskrifterna av minskade annonsintäkter på papper, men sett till branschen så kommer 58 procent av intäkterna från läsarna och 39 procent från annonsörer (3 procent kommer från annat). Och om vi går tillbaka till min första punkt om de starka relationerna till läsarna och ser den tillsammans med intäktsfördelningen så får vi ett starkt argument för tidskriftens fortlevnad.

Innovativa organisationer. Tidskriftsredaktioner är ofta snabba och förändringsbenägna. Det finns redan många goda exempel på digitala innovationer inom våra organisationer. Och de kommer att bli fler. Titta bara på Dagens Samhälles smarta jobbsökarsida, Råd & Röns försäljning av tester eller den nya annonsmodellen som Bonnier lanserat på amelia.se och veckorevyn.com.

Så långt möjligheterna. Utmaningen blir att behålla den höga journalistiska kvaliteten, trots sjunkande intäkter. Pr-branschens tillväxt på bekostnad av de traditionella reklambyråerna är en av anledningarna till att tidningarnas och tidskrifternas annonsintäkter sjunker. När redaktionerna tvingas säga upp medarbetare faller de samtidigt lättare offer för byråernas ”spinn”.

Här måste tidskrifterna hålla på sin integritet. Visst kan vi ha kreativa annonssamarbeten som ger mycket för både annonsör, läsare och tidskrift. Och visst kan vi använda pr-byråernas tips ibland.

Men det måste alltid vara tydligt för läsaren vad som är redaktionella budskap och vad som är kommersiella. Oavsett om vi gör ”livsstilsjournalistik” eller politiska gräv.

Om vi klarar att hålla den journalistiska fanan högt, trots det tuffa klimatet, så kommer tidskrifterna att komma ut på andra sidan med nöjda läsare, goda finanser och en ljus framtid.

Som ny ordförande i Sveriges Tidskrifter ser jag det som mitt viktigaste mål att organisationen ska stötta branschen i att nå dit.

Unn Edberg,

ordförande Sveriges Tidskrifter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.