Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Facebooks Sverigechef: "Dags att ersätta cookies med människor"

Publicerad: 17 Mars 2015, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

DEBATT. De gamla mätmetoderna för digital annonsering smulas sönder, skriver Facebooks Sverigechef Sam Rihani. Han uppmuntrar alla att anta egna verktyget Conversion Lift som ny standard.


Ämnen i artikeln:

sociala medierFacebook

Inte helt oväntat är mätning fortfarande en av de största utmaningarna för annonsörer idag.

Även om det är helt avgörande för affären att förstå resultatet av en kampanj finns det väldigt få lösningar som ger en bra helhetsbild. Något som gör ekvationen svårare är att vi idag använder många olika enheter under vårt digitala dygn vilket gör det näst intill omöjligt att veta vilken kanal som faktiskt genererade den extra affären för annonsören i slutändan.

Men det finns såklart flera utmaningar. Det största problemet är något som jag tror branschen har börjat förstå – att mätning idag handlar om cookies och inte om människor.

Användandet av cookies håller inte längre. Vi måste börja använda människobaserade mått – och det snarast.

Mätning baserade på människor ger marknadsförare både precision och transparens, samtidigt som det eliminerar onödigt spenderande.

I mitten på 1990-talet var det få människor som ägde fler än en dator. Det var ett decennium innan den första smartphonen hade utvecklats. På den tiden var cookies det enkla och mest effektiva sättet att använda för mätning då människor var kopplade till en enskild webbläsare eller enhet.  

Om vi spolar fram till år 2015. Många av oss har en dator och en läsplatta både hemma och på jobbet och en smartphone i fickan. Användningen av alla dessa olika enheter gör oss uppkopplade genom en myriad av appar och sökverktyg, som var och en inte lämnar mer kaksmulor för marknadsförare.

Det finns alltså idag ingen garanterad koppling mellan dessa enheter som ger marknadsförare en bra bild av en människas intressen och demografi. Mätning endast baserad på cookies är idag både gammaldags och vilseledande.

Jag tror att vi, inom loppet av två år, kommer att se på cookiebaserad mätning ungefär på samma sätt som vi ser på en stationär dator från1992 – föråldrad och ineffektiv.

Under en tid framöver kommer nog ändå cookies att fortsätta att vara det vanligaste mätverktyget för många av oss, men jag är säker på att detta kommer att ändras i takt med att branschen börja inse dess begränsningar. Framförallt behöver vi hitta nya sätt att på ett meningsfullt sätt kunna mäta hur annonser presterar, utifrån det multipla användandet av olika plattformar och enheter.

På Facebook har vi nyligen tagit fram ett verktyg – Conversion Lift, som syftar till att hjälpa företag att på ett mer exakt sätt bedöma den påverkan som en annons faktiskt har.

Kort och gott kan vi nu förklara merförsäljning som orsakas av att kunden bara har sett en annons (orsakssambandet) - jämfört med den gamla branschstandarden som räknar klick/konverteringar och mäter genom korrelation.

Conversion Lift är baserat på Lift measurement-principen och ger alltså annonsörerna ett vetenskapligt sätt att bedöma de affärsresultat som drivs av människor som nås av deras Facebook-annonser.

Vi uppmuntrar nu alla i branschen att anamma Lift som en standard för mätning, vi tror att det är den bästa och mest effektiva metoden för mätning – vare sig du annonserar på Facebook eller någon annanstans.

Lift-metoden utmanar många av de problem digitala annonsörer står inför idag, inräknat övertron till värdet av klicks, utdaterad teknologi and ineffektiva testmetoder.

Tills branschen anammar en universal standard för att mäta med människor i fokus är det vårt kollektiva ansvar att utbilda alla berörda om de avgörande skillnaderna mellan människor och cookies.

”Når jag rätt personer med min annonsering och ger den någon verklig effekt?” kommer alltid att vara annonsörens viktigaste fråga. Jag är säker på att vi, inom en snar framtid, äntligen kan ha svaret på den frågan.

Sam Rihani, country manager för Facebook i Sverige och Finland.

 

Läs mer:

Nedan kan Dagens Medias prenumeranter läsa mer om Facebooks Conversion Lift, och om kritiken mot förlegade belöningsmodeller.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Ämnen i artikeln:

sociala medierFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.