Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Facebook: ”Linjär-tv:s dagar som snuttefilt för marknadsförare är över”

Publicerad: 28 September 2015, 11:37
Uppdaterad: 28 Juni 2016, 09:37

DEBATT. Den traditionella tv:ns glansdagar som reklamkanal är över, skriver Facebooks Sverige-chef Sam Rihani.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Den linjära televisionen har, sedan de annonsfinansierade tv-kanalernas intåg på marknaden, varit marknadsförares trognaste vän. Stora investeringar har kunnat garantera hög räckvidd. Men den gamla ekvationen stämmer inte längre – det är hög tid att våga inse detta faktum.

Det kan kännas tufft och jobbigt att överge sin trognaste vän, men i gengäld öppnar sig en helt ny värld av smartare, effektivare marknadsföring och chansen att på ett bättre sätt nå sin riktiga målgrupp. På rätt ställe, vid rätt tidpunkt och med rätt budskap.

Den traditionella televisionen fortsätter att tappa sin kraft. Antalet tittare minskar stadigt från år till år och de som blir kvar är inte lika lojala vare sig till kanalen eller formatet som de en gång var. MMS årliga mätningar blir en allt dystrare läsning för svenska tv-chefer, försäljningschefer och medieköpare. 2014 gick det genomsnittliga tv-tittandet ner med sex minuter dagligen. Från 159 minuter om dagen till 153. Noterbart är att tittandet minskar bland både kvinnor och män och i alla ålderskategorier utom hos 60-plussarna.

Räckvidden går ner hand i hand med tittandet. Från en daglig räckvidd på 69,1 procent kan svensk linjär-tv nu bara erbjuda 66,1 procent. För marknadsförare och medieköpare är det framförallt intressant att notera tappen i den starka köpgruppen 25-39 år, där linjär-tv nu bara når 62 procent mot 68 procent 2013.

Både innehållskapare och annonsörer borde dra öronen åt sig av utvecklingen. Men ännu mer intressant är vad mätningarna säger om framtiden. Nästa generations konsumenter, alla företags framtid som kunder eller anställda (svenskar i åldrarna 15-24 år) ägnar bara 72 minuter åt traditionellt tevetittande varje dag, lägst av alla målgrupper. Linjär-tv når inte ens två av fem (39,2 procent) svenskar i åldersgruppen dagligen.

I en amerikansk studie, beställd av Defy Media, berättar amerikanska ungdomar om sina mediekonsumtionsvanor. 62 procent av alla tillfrågade sa att de hellre ser på rörligt innehåll digitalt. Ännu fler sa att de kan relatera bättre till innehållet på nätet än det som visas på tv.

För även om det traditionella tv-tittandet går ner så ser vi mer på ”tv” än någonsin förut, tittarna har bara flyttat till andra plattformar. Till Netflix, HBO, Facebook och Youtube. Vi tittar fortfarande på film, sport, nyheter och serier, men den mobila revolutionen har möjliggjort för oss att göra det på bussen, i badet eller när vi lagar mat.

I och med att vi är uppkopplade nästan jämt, kan vi med andra ord nå människor i princip när som helst och var som helst. Men vi måste ta oss till andra plattformar för att göra det. Digitala plattformar öppnar dessutom dörren för marknadsföringsmöjligheter som den linjära televisionen inte kan och aldrig har kunnat erbjuda.

Då tv-kanaler inte vet mycket mer om sin målgrupp än att de fortfarande tittar på teve, så har de traditionellt sett fått nöja sig med gissningar. Digitala annonsplattformar kan erbjuda en helt annan exakthet och med ytterligare parametrar så som hög träffsäkerhet i målgruppen och minimalt med spill, bättre inblick i hur länge tittare konsumerar ett kommersiellt budskap och vilken effekt det har, samt anpassa ett budskap till submålgrupper och bli mer relevanta men ändå bibehålla hög total räckvidd. Det möjliggör för smartare, mer ekonomisk och effektivare marknadsföring.

Den linjära televisionens dagar som snuttefilt är – eller borde i alla fall – vara över för svenska marknadsförare. Den är inte samma garant för räckvidd som den en gång var.

Så vad innebär det här för svenska marknadsförare?  Att ni inte ska misströsta. Ni som vågar inse detta faktum och vågar tänka nytt och annorlunda har chansen att göra större skillnad för era verksamheter. Räckvidden i målgruppen finns där fortfarande. Smartare investeringar gör bara att ni kan nå den med mer exakthet, till en lägre kostnad och med ett bättre resultat.

Sam Rihani, Sverigechef på Facebook.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.