Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Facebook är inte en megafontjänst"

Publicerad: 2 April 2014, 05:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

REPLIK. Thomas Barregrens attack på Facebook bygger på missuppfattningar och halvsanningar. Det skriver Michael Kazarnowicz på Connycom i en replik.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Många marknadsansvariga och Facebook-administratörer ser med oro på när Facebook gör förändringar i sina algoritmer. Thomas Barregren på Kntnt går så långt att han ger rådet “Skit i Facebook!" i ett debattinlägg här på Dagens Media. Ett råd baserat på missuppfattningar, halvsanningar och felaktigt data.

Här tänkte jag reda ut några begrepp:

"94–98% av följare får inte dina uppdateringar"

Denna siffra för organisk räckvidd är hämtad från en rapport från Ogilvy i USA. Jag kan inte basera strategi på rykten och andras siffror, men ser jag på de varumärkesbyggande Facebook-sidor, såväl svenska som internationella, som vi på Connycom hjälper till med, har de en organisk räckvidd på 10% - 30%. En mindre sida med strax över 1000 likes har en organisk räckvidd på 98%*.

Det finns två huvudanledningar till dessa siffror:

1. De har syftet med sin närvaro klar för sig

Huruvida organisk räckvidd är ett relevant mått beror på syftet med Facebooknärvaron. Är du där för att bedriva kundtjänst är organisk räckvidd inte speciellt relevant, medan det för varumärkesbyggande närvaro är det.

När man vet varför man finns där och vem det är man pratar med är det lättare att skapa innehåll relevant för både mottagaren och avsändaren. Relevant innehåll skapar engagemang. Engagemang främjar organisk räckvidd.

2. De investerar i marknadsföring

Thomas hävdar att annonsering på Facebook skapar en ond cirkel: “ Desto mer du annonserar, desto mer behöver du annonsera för att nå samma publik som tidigare.

Det här förutsätter innehåll som inte tilltalar målgruppen och baserar sig delvis på en video från Derek Muller på Veritasium testar Facebook-annonsering med dåliga resultat. Resultatet säger dock mer om användaren än verktyget. Kort sagt kan man säga att Veritasium tar en slägga, använder den som en hammare och säger att det fungerar dåligt. Det stämmer, men det är inte detsamma som att släggan är dålig.

Vår erfarenhet är att rätt typ av Facebook-annonsering ökar den organiska räckvidden. När du väljer att marknadsföra ett inlägg på Facebook kan du välja “de som gillar sidan och deras vänner” eller en målgrupp av personer som inte nödvändigtvis gillar din sida ännu. Väljer du den första dyker ditt inlägg upp hos fler som gillat sidan som ett “sponsrat inlägg”. Är ditt innehåll relevant är chansen stor att mottagaren interagerar med det, vilket ökar chansen nästa inlägg dyker upp organiskt i flödet.

Facebook är inte en megafontjänst. Sociala medier har aldrig varit gratis. I början av boomen var kostnaden arbetstid för de anställda som sysslade med sociala medier. Idag tillkommer kostnader för tjänster, produktion och annonsering. Facebook är inte heller en renodlat köpt kanal, inte heller en renodlat förtjänad. Det är en lånad och hyrd kanal. Vill du skapa relationer med dina kunder och användare har Facebook väldigt stor potential.

* Här baserar jag siffrorna på Facebooks rapporterade “organic post reach” för senaste 30 dagarna, delat med antalet totala likes på sidan.

Michael Kazarnowicz, senior digital advisor på analysföretaget Connycom.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.