Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Expertens tips – så når du ut på Instagram

Publicerad: 3 juni 2015, 12:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:59

DEBATT. Instagramexperten Fredrik Andersson på Tailify om hur varumärken ska tänka för att bli inflytelserika på Instagram.


Fler och fler varumärken använder sig av Instagramanvändare för att nå till sina kunder. Men väljer dom rätt? Vad ska ett företag tänka på när de väljer vilka användare som ska marknadsföra deras varumärke?

Idag stirrar vi oss blinda på hur många följare de kända Instagramkontona har. Det har blivit den enklaste faktorn titta på för att bestämma hur populärt och hur inflytelserikt det är inom sin genre.

Även varumärken som vill marknadsföra sig genom dessa inflytelserika användare lägger stort fokus vid antalet följare. Efter hundratals genomförda Instagramkampanjer, har vi på Tailify sett att det finns andra faktorer som väger tyngre när det kommer till hur inflytelserik en Instagramanvändare egentligen är.

1. EngagemangDet första vi brukar fokusera på är hur högt engagemang (likes och kommentarer) Instagramanvändarna får. Vi har kört kampanjer där vissa deltagare med 30 000 följare får högre engagemang än de med 200 000 följare. 

När följarna engagerar sig visar de ett intresse, ett godtycke och en lojalitet.  Det väger tyngre än en användare som bara scrollar vidare utan att engagera sig i bilden/filmen.

Vi kartlägger alla de största Instagramkontona i Sverige och kan dag för dag se vilka som har högst engagemang. Den med högst engagemang i Sverige i nuläget är Linn Ahlborg, med en bit över 12 procent engagement per uppladdning. Kort därefter kommer Antonia Johnson med precis under 12 procent. För många är det förmodligen ingen självklarhet att det är just dessa som har högst engagemang i Sverige.

Många pratar om personer som Kenza, som självklart gjort det fantastiskt, men när det kommer till engagemang ligger många utav de mest kända en bit efter. Ofta sänks engagemanget när man når väldigt höga följarantal – över 300 000 och uppåt.

2. Koncentration av följareEn annan faktor vi tittar på är hur koncentrerad följarbasen är. Vilken ålder är de i? Var är de ifrån? Är det män eller kvinnor? Detta är information som är speciellt intressant för varumärken som vill nå sin exakta målgrupp.

Vi har sett kampanjer där varumärken använder Instagramkonto där 90 % av följarna kommer utanför Sverige, trots att de endast verkar på den svenska marknaden. De har helt enkelt inte tillgång till tillräckligt med information för att göra de rätta valen.

Ett svenskt kategorikonto som delar bilder på till exempel klockor sprids ofta utanför Sveriges gränser. En person som Linn Ahlborg når däremot ut till en koncentrerad grupp av människor bestående av flickor under 20 år som bor i Sverige.  Detta är faktorer som är otroligt viktiga för att bestämma vilka Instagramanvändare varumärkena ska använda för att marknadsföra sig själva.

3. X-faktornDet finns alltid fler faktorer att titta på än vad teknologi kan mäta. Det krävs ofta att man går igenom Instagramkontot för att se om det passar med ens varumärkesprofil. Desto mer man vet om Instagramanvändaren och vad den står för, desto enklare blir det att träffa rätt.

Ofta krävs det inte mer än att scrolla igenom de tio senaste bilderna för att känna av om Instagramanvändaren är något för just ditt varumärke.

Fredrik Andersson, marknadschef Tailify

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev