Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Eventchefen: "Skatteverket gör allt rätt"

Publicerad: 28 November 2014, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:20

DEBATT. Skatteverkets "miljonfester" följer receptet för ett väl genomfört event, anser Creative Meetings Peter Winitsky.


Mötes- och eventindustrin är i fortsatt tillväxt och i dagens virtuella vardag är det viktigare än någonsin att människor får träffas ”IRL”. Men är det bara vissa människor som skall ha rätten att träffas på detta sätt?

Förra veckan genomförde Skattverket en Regiondag på Annexet i Stockholm för 1400 medarbetare. I alla större medier gick att läsa om arrangemanget som starkt ifrågasattes. Men vad var det egentligen som skrevs?

När man läser rapporteringen kan man bland annat läsa att ”riktlinjerna har följts fullt ut”.

Man kunde läsa att syftet med dagen bland annat var att  ”regionledningen och regionens inriktning blir mer välkända”, att få en ”ökad stolthet över att vara en del av Skatteverket”, att ”stärka samhörighetskänslan inom regionen” samt att ”träffas i nya konstellationer och möta nya kollegor".

Utdrag ur programmet visade att man avsåg bygga dagen kring dialog istället för monolog och att det skulle lyftas ”goda exempel från verksamheten" och ”framgångssagor”.

Man genomförde dagen för att  ”samla alla och tillsammans diskutera verksamhetens inriktning och inspireras till att göra ett ännu bättre jobb i vårt viktiga uppdrag”.

Jag är tämligen övertygad om att alla som förstår vad möten och events handlar om jublar när de läser detta – för det är ju så här man SKA göra. Här finns ju alla förutsättningar för starka resultat och långsiktig effekt.

Rubriksättarna hos medierna var dock rörande överens om att detta var en fest. ”Skatteverket festade för 2,5 miljoner kronor” var den dominerande rubriken.

Detta trots att alla som läste artiklarna snabbt kunde konstatera att festinslagen handlade om en enkel middag och en okänd orkester.

Hade jag varit journalisten hade jag tagit rubriksättarna rejält i örat.

Det var alltså inga kända och dyra artister, inget champagne-sprut, inga presenter eller något annat som ofta förekommer i det privata näringslivet.

Istället lades pengarna på vad som ter sig som en kostnadseffektiv lösning för att Skatteverket skulle nå sina mål med dagen. Mål som skall leda till ett ännu effektivare och kompetentare Skatteverk.

Det har lagts pengar på saker som teknik, grafiskt material och liknande – ingredienser som behövs för att göra kloka och bra möten som ger en effekt.

Det hade naturligtvis gått att hyra en gymnastiksal och sätta upp den enklaste tekniken – för att sedan låta ett gäng chefer dra långa tråkiga PPT-harranger – det hade helt säkert kostat mindre pengar.

Men DET hade varit något att skriva om. För ett sådant event hade varit totalt slöseri med skattemedel – det hade nämligen inte skapat någon affärsnytta alls för Skatteverket.

Dåligt utförda möten och events är det dyraste som finns! Om det sen kostar 100 kronor eller 10 miljoner är inte det viktiga – det är slöseri hur som helst.

Idag är det dags igen. Skatteverket skall samlas i Linköping och enligt rubriken i Expressen ha en ny ”fest”.

Ska vi gissa på att det återigen är en ”fest” som egentligen är något helt annat?

Skatteverket har tänkt till – och de har lagt rätt pengar på rätt saker. Kloka möten och events handlar om att förändra attityder och beteenden hos deltagarna – och det kommer Skatteverket lyckas med genom sin kloka investering.

Detta är till gagn för alla skattebetalare – i alla fall de av oss som vill ha motiverade och kunniga handläggare att be om råd! Bra jobbat Skatteverket!

Peter Winitsky, vd Creative Meetings

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.