Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Eventbyråer – visa stolthet!"

Publicerad: 6 Maj 2011, 07:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Eventbyråerna tror inte ens själva på styrkan i sitt eget medie, skriver Tomas Stålmarck.


I Dagens Media nr 8 2011 ställer sig Mattias Trotzig frågan: ”När kommer event att börja upphandlas som PR och reklam?”, svaret är: När vi själva kan förklara nyttan med event och när vi visar att vi är stolta över det vi jobbar med.

Jag tror att en stor del av problematiken ligger i att vi själva inte tror på styrkan i event marketing och inte heller kan förklara affärsnyttan och effekten. Många eventbyråer väljer istället att distansera sig från begreppet event och kallar sig för ”kommunikationsbyråer”, ”varumärkesupplevelsebyråer” eller att man jobbar med ”brand experience”, vilket naturligtvis ställer till det för upphandlaren. Varför skall de tro på oss om inte ens vi själva tror på styrkan i det personliga mötet?

Detta görs ju antagligen för att distansera sig från den slentrianmässiga kritik som ofta möter eventbranschen. Något som blir tydligt även i kommentarerna till Mattias debattartikel. Det är kommentarer som ”Drinknissar”, ”jippon” osv., vilket bara visar att de inte har tillräcklig kunskap om vad eventmarketing verkligen är.

Enligt Sponsrings- och Eventföreningens (SEFS) vedertagna definition är event marketing:

Event är en aktivitet som samlar målgruppen i tid och rum - ett möte i vilket en upplevelse skapas och ett budskap kommuniceras.

Event marketing är en ansats för att samordna kommunikationen kring ett eget, sponsrat eller skapat evenemang.

Vi borde vara stolta över vår kanal och som i Experts gamla pay off stolt säga: ”Vi är vad vi heter”. Bara för att okunniga tror att ett lyckat event innebär sprit, ballonger och några tält, ska vi väl inte släppa begreppet event? Det skulle vara som att ta fram en ny svensk flagga bara för att några rasister försöker lägga beslag på vår egen blågula.

Event är den enda kanal som kan stimulera konsumentens alla fem sinnen.

Event blir således överlägset i att skapa kunskap, påverka attityd och beteende.

Det leder till att rätt genomförda event skapar engagemang som andra kanaler bara kan drömma om.

För tio år sedan talades det om att en person översköljdes av över 3000 budskap per dag. Protesterar någon om jag säger att det ökat idag? Det som händer är att vi kortar ner våra uppmärksamhetsintervaller så att vi inte hinner knyta an känslomässigt till det vi läser, ser, hör eller gör.

För att kompensera det känslomässiga som vi förlorar, så vill vi hålla kontakt med vänner och skapa relationer. För det är trots allt relationer som ger oss en möjlighet att knyta till varandra känslomässigt.

Vi vill träffa människor, människor av kött och blod som man kan lita på och skapa en relation med. Om de dessutom pratar med mig på min nivå och utifrån mina intressen och förutsättningar, då uppstår magi.

Vi kan vara mycket stolta över vår kanal och vi kan ta vår berättigade plats bland andra byråer genom att visa på styrkan i det mänskliga mötet, genom att visa på affärsnyttan och effekten av att människors möts! Då kommer vi också att tas på samma allvar som reklam- och PR-byråerna.

Tomas Stålmarck Stålmarck Live

Tomas är frilansande senior projektledare inom event marketing och sponsring i egna företaget Stålmarck Live sedan två år. Tidigare var han eventchef på MEC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.