Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"EU-parlamentet antog förslaget – men det innebär inte en ny lag"

Publicerad: 13 Mars 2014, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:44

DEBATT. Tore Thallaug, vd för direktmarknadsförarnas organisation Swedma, om förslaget till ny dataskyddsförordning, som röstades igenom igår.


Ämnen i artikeln:

Swedma

Europaparlamentet antog igår sitt förslag till förändringar av EU-kommissionens förslag till ny dataskyddsförordning, vilket i sin tur är samma förslag som det som LIBE-utskottet (utskottet för Medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor) antog den 21 oktober 2013. Ändringsförslaget antogs genom att 621 röstade för, 10 emot och 22 avstod.

Omröstningen i Europaparlamentet innebär däremot inte att förslaget kommer att bli antaget som lag. För det krävs att även EU-rådet (alltså medlemsstaternas regeringar) antar samma text. Det verkar inte vara så troligt eftersom EU-rådets position inte alls är densamma som Europaparlamentets.

Nästa steg är i stället att EU-rådet måste anta sitt eget förslag till förändringar. Därefter kommer representanter från EU-rådet och Europaparlamentet att förhandla fram ett kompromissförslag. Kompromissen måste sedan i sig därefter godkännas i sin helhet av både EU-rådet och Europaparlamentet innan det blir antaget som lag.

Det pågående arbetet i EU-rådet samt den kommande förhandlingen mellan EU-rådet och Europaparlamentet representanter, ger därmed utrymme för Swedma och våra europeiska systerorganisationer att fortsätta påverkansarbetet i EU-rådet genom att påminna regeringen om näringslivets farhågor samt genom att upprepa kravet på en balanserad och praktiskt genomförbar lagtext.

Swedma företräder naturligtvis i första hand näringslivets intressen i frågan om hur vi på bästa sätt hanterar exempelvis personuppgifter. Men i våra diskussioner med regering och parlamentariker har vi samtidigt alltid påpekat att skyddet för den personliga integriteten och respekten för konsumentens val också är av yttersta vikt för direktmarknadsföringen.

Därför anser vi att det är beklagligt att man i Europaparlamentets förslag inte lyckats generera en bättre balans mellan å ena sidan medborgarnas grundläggande rätt till integritetsskydd och å andra sidan näringslivets intresse av att kunna bearbeta information i syfte att skapa jobb och främja tillväxten. Många av bestämmelserna i den text som Europaparlamentet antog i dag är ogenomförbara i praktiken och skulle, om förslaget blev antaget som lag, bland annat minska möjligheten för marknadsförare att kontakta nya potentiella kunder.

Swedma kommer därför nu att fortsätta att verka för att den nya lagstiftningen möjliggör för transparent hantering av den personliga informationen, så att man därigenom vinner den registrerade individens förtroende, samtidigt som det är möjligt för näringslivet att bearbeta information för att leverera rätt marknadskommunikation till rätt person vid rätt tillfälle, och på så sätt se till att mottagaren med största sannolikhet är intresserad av budskapet.

Tore Thallaug,

vd för Swedma

LÄS OCKSÅ:


Ämnen i artikeln:

Swedma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev