Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Ett tolvstegsprogram är på sin plats"

Publicerad: 5 Januari 2011, 08:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Edelmans Roland-Philippe Kretzschmar utser fem trender inom digital kommunikation. En social identitetskris väntar.


Edelmans digitala gurus Steve Rubel och David Armano har sammanfattat de elva viktigaste trenderna inom digital kommunikation under 2011. Nordiske cdn Roland-Philippe Kretzschmar väljer ut fem trender som han tror blir de mest relevanta för svenska företag.

1. Digital Curation

Detta är början på en tidsålder för digitala curators: de som kan skilja ”konst” från skräp. Ett simpelt sök på Google ger en tweets, blogginlägg, nyhetsartiklar, videos i all oändlighet. Nackdelen är att det är svårt att hitta bra grejer och det som är relevant. Demokratiseringen av innehåll är det bästa och värsta som hänt webben.

Best Practice:

  • Skapa och äg din egen zon på nätet
  • Tänk redaktionellt
  • Gå bortom text när du förmedlar en helhetsbild av ditt budskap

2. Developer Engagement

Det är utvecklare som driver innovation inom alla viktiga digitala plattformar. Marknadsförare börjar nu se affärsnyttan i att engagera dessa redan i strategifasen för att optimera den digitala närvaron. 

Best Practice:

  • Ge utvecklarna underlag för att skapa bästa plattformarna
  • Skapa en kultur som främjar innovation
  • Bli bäst på att låta tekniken driva marknadsföringen

3. Transmedia Storytelling

Om det finns något permanent i människans historia är det berättelselusten. Precis som Toy Story och Avatar har förändrat hur vi ser på filmer har mobil- och social teknik förändrat marknadsförares syn på hur historier sprids och utvecklar sig.

Best Practice:

  • Inse att en berättelse (kampanj/budskap) snabbt får många variationer
  • Förse anställda med plattformer att sprida sina egna historier
  • Skapa historier som är spridbara till flera kanaler samtidigt

4. Location, Location, Facebook

Om 2010 tillhörde Foursquare och deras lekfulla ekosystem så kommer Facebook under året att ta över med sin geotjänst Places. Det kombinerat med Facebooks allt fler företagslösningar kommer på riktigt att ge ett efterlängtat genomslag som till och med kan generera intäkter för nära tjänster.

Best Practice:

  • Bland lokalt, socialt, foto och mobilt när du planerar en kampanj
  • Engagera målgrupperna såväl i den riktiga som digitala världen
  • Belöna med social/finansiell/emotionell status

5. Social Media Schizophrenia

Det är inget nytt under solen att techies kan bli schizofrena av sina oräkneliga sociala medie-profiler/konton/tweets/uppdateringar/chats/mm. Men numera kommer även den vanliga användaren att känna riktig stress och det vore kanske på sin plats med ett 12-stegsprogram för att hantera sin sociala identitetskris.

Best Practice:

  • Välj bort närvaro på mindre, affärsmässigt obetydliga plattformar
  • Skala av och se till att informationsflödet är hanterbart
  • Låt användarna välja bort om din information inte är väsentlig

Övriga sex trender

1. Attentionomics

2. Thought Leadership

3. The Integration Economy

4. Ubiquitous Social Computing

5. Google Strikes Back

6.Viva La Social Website

Dessa kommer att publiceras successivt närmaste tiden på www.edelmandigital.com

Roland-Philippe Kretzschmar

Nordisk kreativ och digital chef, Edelman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.