Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Ett ord förklarar tanken med digital marknadsföring"

Publicerad: 18 Juli 2016, 12:03
Uppdaterad: 18 Juli 2016, 12:56

GÄSTKRÖNIKA. Etraveli Smart Medias direktör om varför alla bör känna till "prediktionsalgoritmer".


Det finns ett ord som förklarar hela tanken bakom bra digital marknadsföring. Bakom bra marknadsföring över huvud taget faktiskt. Ni som håller på med reklam, PR och alla andra som också någon gång vill sälja något bör känna till ordet prediktionsalgoritm. Det kan låta tråkigt men ge det en chans nu när du sitter i solstolen, eller i värsta fall på ett folktomt kontor. Det är helt avgörande du vill fortsätta att sälja varor och tjänster framöver.

För att förklara vänder jag mig till den svenska affärsmannen Paul U. Bergström. Ni känner väl till Paul? Inte? Det var i alla fall han som öppnade varuhuset PUB i Stockholm. Paul var först med att sälja färdigsydda kostymer i Stockholm i slutet av artonhundratalet.

Tidigare syddes kostymer på beställning. Då kom man på att man behövde en ny kostym för att den man hade var sliten eller omodern (skedde med femton års intervaller), eller nåt och då gick man helt sonika in till skräddaren och bad om en kostym. Men nu, då Paul skulle beställa ett helt lager på en gång för att sedan sälja dem vidare, var han plötsligt tvungen att göra en bedömning, en "prediktion", av hur många han skulle sälja innan han beställde dem. Paul var en smart kille och han insåg snart att han kunde påverka efterfrågan genom att göra reklam. Genom annonser i Dagens Nyheter och Aftonbladet kunde han få de som behövde en ny kostym att välja hans färdigskräddade, lite billigare, variant. Han märkte också att man till och med, om man hade riktigt snygga teckningar på jätteframgångsrika män med monokel och cigarr och så, kunde få folk att köpa en ny kostym även om de inte ens hade planerat att göra det. Sedan blev det här med reklam jättepoppis och under nittonhundratalet, till och med in på 2000-talet räknades man som väldigt framgångsrik om man arbetade som"reklamare". 

Men internet har, som på så många andra områden, inneburit en ganska genomgående förändring även inom reklambranschen. På svenska gymnasieskolor och universitet är det inte många elever som vet vad en "reklamare" är längre och ännu färre som vill jobba som det. Eleverna kan dock tänka sig att arbeta med internetmarknadsföring, growth hacking, strategi och sånt.

För vips i och med internet så kan vi genom enorma mängder data se vilka som är intresserade av olika produkter. Genom maskininlärning med smarta algoritmer. Nu kommer det!: Så kallade prediktionsalgoritmer, kan använda data för att dra slutsatser om vilka köp som personen kommer att göra inom en snar framtid. Eller rättare sagt: kan övertygas att göra inom en snar framtid.

Det här är framtiden, eller nuläget faktiskt. Även om det fortfarande finns bakåtsträvare som gärna blickar tillbaks på glansdagar genom Mad Men-glasögon och drömmer om jättesmarta och roliga idéer som är så bra att alla bara kastar sina pengar direkt på annonsen.

81 procent av svenskarna öppnar en webbläsare någon gång per dag enligt IRM, och snart kommer det att vara nära 100 procent. 80 procent kollar visserligen fortfarande på TV dagligen. Så visst, en procents skillnad, men här vet vi som ska sälja saker inte mycket mer om den enskilda tittaren än att hen gillar att kolla på kändisar som dansar på fredagkvällar. Säljer man inte produkter som är relaterade till just fredagsmys eller kändisdans är risken att man träffar fel. Vi borde veta bättre, men idag är 42 procent av reklaminvesteringarna digitala vilket är knäppt lite om man räknar med att mycket går till en massa korkad prediktionsfri reklam där man når helt fel människor.

Marknadsföring och försäljning handlar äntligen om att ha rätt information om mottagaren snarare än att proklamera ett och samma erbjudande till massorna. Det tjänar vi på allihop, inte minst kunden. Varför inte vara relevant för folk när du faktiskt kan det. Om man liksom vet vem som är sugen på ens kostymer, var de finns, vad de läser och vad de tycker om för sorts annonser. Frågan jag ställer mig är varför så många fortsätter att  chansa.

Använd smart data och smarta prediktionsalgoritmer istället. Det hade Paul U. Bergström garanterat gjort.

Helena Sjögren, direktör Etraveli Smart Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.