Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Ett klassiskt exempel på förminskande av ungas engagemang"

Publicerad: 16 januari 2013, 04:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Björn Lindgren och Rebecka Carlsson – språkrören bakom debattartikeln ”Låt oss slippa reklamen i kollektivtrafiken” – slår tillbaka mot Jan Fager och Eva-Lotta Laurin.


Ämnen i artikeln:

Grön ungdom

Eva-Lotta Laurin och Jan Fager säger i en debattartikel att de "välkomnar en diskussion om reklam och marknadsföring i det offentliga rummet”. Att de i samma veva kallar debattörers uttalanden i just denna frågan för osakliga och märkliga är kanske inte det bästa sättet att bjuda in till diskussion på.

Vi gröna är varma anhängare av att blomstrande näringsliv och satsar alltid mycket pengar i våra budgetar på företagande. När branchorganisationen Företagarna gjorde ett blindtest av samtliga riksdagspartier inför valet 2010 rankades Miljöpartiet som Sveriges mest företagarvänliga parti.

Samtidigt är vi tydliga med att det hör dåtiden till att företag ska kunna offra människor och miljö för kortsiktiga vinster. En modern grön ekonomi tar ett helhetligt och långsiktigt grepp kring alla kostnader och vinster i samhället. Om reklamen leder till samhällskostnader som överkonsumtion, miljöförstöring samt att många mår dåligt och får ätstörningar på grund av reklamen, ja då måste det tas med i beräkningen vid politiska beslut.

Att anklaga vårt utspel om problemen med överkonsumtion, miljöförstöring, psykisk ohälsa och reklamens koppling till detta för "politiska ambitioner för att bilda en språngbräda för den egna karriären” är lågt. Det är ett klassiskt exempel på förminskande av ungas engagemang. Utgår skribenterna ifrån att ingen ungdomsförbundsaktiv har något egentligt intresse av att förbättra samhället, utan att det endast är karriärambitioner som styr? Så är inte fallet.

Det var utifrån samtal med vänner som haft anorexi eller stark ångest kring sitt eget utseende på grund av de sjuka ideal som bland annat förmedlas via reklamen som vi ville göra detta utspel. Det var utifrån en insikt om att vi håller på att förstöra vår framtid genom överkonsumtion och miljöförstöring – om vi inte byter kurs snart – som vi ville göra detta utspel. Att vi får härskartekniker och personangrepp till svar är tråkigt, men tyder kanske på att vi är något viktigt på språren.

Skribenterna anser att vi är dåligt pålästa och kommer med pseudovetenskap. Vi ska här redovisa en del av forskningsgrunden för våra resonemang, och hoppas att Eva-Lotta Laurin och Jan Fager gör motsvarande. Inom psykologisk forskning talas det om yttre värderingar och inre värderingar. Modellen utarbetatades av socialpsykologen Shalom Schwartz under 90-talet och har sedan vidareutvecklats av bland annat psykologerna Frederick Grouzet och Tim Kassler. Inre värderingar syftar på sådant som känsla av gemenskap, relationer till vänner och familj, personlig utveckling, rättvisa och medkänsla och ger belöningar ”inifrån”. Yttre värderingar syftar på sådant som framgång, prestige, utseende, rikedom och makt. Dessa väreringar är beroende av bekräftelse och belöningar utifrån. Forskningen visar att människor med starka inre värderingar mår bättre, och bryr sig mer om exempelvis miljöfrågor och mänskliga rättigheter.

Vi har alla både yttre och inre värderingar, men när den ena sidan stärks visar forskningen att den andra tenderar att försvagas. Hur mycket vi betonar de olilka värdena är delvis medfött, men beror också mycket på vilka intryck vi får från omgivningen. Eftersom reklamens budskap till väldigt stor del riktar in sig på att trigga den yttre motivationen påverkas vi så att dessa värden får större betydelse för oss. Reklamen leder alltså, lite tillspetsat, till att vi mår sämre och bryr oss mindre om varandra och om miljön. Är det verkligen mer av det vi behöver i dagens samhälle?

Björn Lindgren och Rebecka Carlsson, Språkrör Grön Ungdom.

Ämnen i artikeln:

Grön ungdom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.