Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Ett gytter av humanitär reklam i juletid"

Publicerad: 14 januari 2009, 13:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:30


Sedan i november drar många humanitära organisationer igång reklamen som ska tala till våra julgivmilda hjärtan. De fortsätter långt in i januari och tv-rutan fullkomligen svämmar över av välgörenhetsreklam. Det är klart att organisationerna vill rida på givmildhetsvågen som förväntas svepa genom människor kring jul.

Julen ska ju vara en tid att dela med sig.Svenska Röda Korsets generalsekreterare Christer Zettergren ger en förklaring till valet av tidpunkt på organisationens sajt, och jag tror att många biståndsorganisationer stämmer in i: "Jul- och nyårshelgerna som vi nu är mitt inne i - med en och annan extra ledig dag i almanackan - ger många av oss möjlighet att reflektera över året som gått och över framtiden."

Därför ser vi bland annat reklamfilmer för Unicef, som vill att folk ska skänka pengar genom att bli Världsföräldrar. Röda Korset körde i december sin Kram-kampanj och nu rullar en kampanj för att få människor att bidra för att stävja svältkatastrofen på Afrikas horn. Dessutom kör FN en kampanj som ska få folk att skänka pengar till minröjningsarbete. Och Rädda Barnen vill ge barn en chans att gå i skolan. Men frågan är om det är så klokt av välgörenhetsorganisationerna att köra ut så stora kampanjer exakt samtidigt.

Det finns en risk för att inget av alla dessa budskap når fram när de blandas ihop med varandra. De försvinner i bruset, som man brukar säga, och det vill så klart ingen annonsör drabbas av. Samtidigt skulle det förvåna mig om ingen har tänkt tanken att kampanjen kanske får bättre effekt en annan tid på året.

Dessutom varnar tidningarna flitigt för oseriösa organisationer där pengarna inte alls går till de behövande, vilket säkert gör många tveksamma till att skänka pengar även till de godkända organisationerna. Aftonbladet skrev nyligen att listan över företag som hamnar på Frivilligorganisationernas insamlingsråds varningslista blir allt längre.

En titt på medieinvesteringarna från Sifo visar att många humanitära organisationer mycket riktigt har börjat att marknadsföra sig allt hårdare. Helåret 2007 ökade svenska Unicef sina medieinvesteringar med hela 292 procent, jämfört med 2006, till 24 miljoner kronor brutto. För januari-november 2008 är motsvarande siffra 28 miljoner kronor brutto. En av de största medieköparna är Cancerfonden som 2007 lade hela 111 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar.

Det är lika mycket som jätten Länsförsäkringar. Mellan januari och november förra året lade organisationen 94 miljoner kronor brutto i medier. Men då ska man också komma ihåg att medierna oftast bjuder på en del av utrymmet, så den faktiska kostnaden för organisationerna är antagligen betydligt lägre än vad siffrorna från Sifo visar. Men de ger ändå en fingervisning om hur mycket utrymme som organisationerna utnyttjar.

Å andra sidan skulle det massiva reklamuppbådet kanske kunna leda till att fler faktiskt får upp ögonen för hjälporganisationerna, även om de kanske inte kan skilja dem åt. Vi får hoppas på det.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.