Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Ett grundläggande problem är mediesäljarnas slarv och bristande kompetens

Publicerad: 2 Januari 2002, 14:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19


Jag har med stort intresse följt den diskussion om mediebyråerna som Rebecka Lindberg initierat (Dagens Media nummer 19 och 20, reds anm). Det finns säkert skäl att granska vissa byråer men jag tror att ett grundläggande problem är slarv - och ibland bristande kompetens - hos mediesäljare och företrädare. Det är bra att det startar nya och pigga medier. Det är bra att människor har idéer om nya koncept för marknadsföring och kommunikation. Men jag är förvånad över att så många verkar slarva i sin egen kommunikation med potentiella annonsörer. Det stärker ju inte precis bilden av det medieprojekt som man försöker sälja.

Och det handlar inte om avancerad kärnfysik. Jag har vid flera tillfällen stött på mediesäljare som inte ens bemödat sig med att besöka vår sajt innan de försöker få oss att spendera pengar på deras projekt. Som inte vet vilka Svenskt Näringsliv är och som inte känner till vare sig vår bakgrund eller vår marknad. Andra gånger handlar det om slarviga och ofullständiga prislistor eller försök att få oss att investera i projekt som inte har något med vår verksamhet att göra. Eller försök att passera vår mediebyrå och sälja in direkt till oss, trots att mediebyrån bett dem att inte göra detta.

Självklart medför lågkonjunkturen att trycket på säljarna blir större. Kraven höjs och jakten på intäkter medför att man chansar oftare. Men någonstans finns en gräns för hur slarvig och nonchalant man får vara. Mer än en gång den senaste månaden har jag tagit emot samtal från säljare som velat tala med någon på SAF. En organisation som lades ner för snart två år sedan. Det hade räckt med en snabb titt på vår sajt för att slippa det missödet.

Nya och etablerade medier bör utbilda och ställa krav på sina mediesäljare. Läs på om mediebyråer och potentiella annonsörer. Jag är övertygad om att det skulle göra det lättare för mediesäljare att få träffa såväl byråer som annonsörer.

Pär Henriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.