Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Erik Fichtelius - en skicklig pr-konsult

Publicerad: 13 April 2007, 10:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Erik Fichtelius agerade i SVT-uppdraget Ordförande Persson som en skicklig PR-konsult. Han var under hela perioden lojal med sina uppdragsgivare SVT och Göran Persson. Men kanske glömdes tittarna bort på vägen? SVT och Fichtelius utgör ett läskigt exempel på en granskande institution som utan avsiktsförklaring klivit in i pr-branschens logik. SVT fick förvisso en massiv uppmärksamhet, men till priset av att undanhålla tittarna färsk information.

Kommunikation som når resultat är guld värd. Allt fler företag och organisationer tar hjälp av pr-konsulter för att nå ut med sina budskap.

Journalister, ekonomer, statsvetare och pedagoger rekryteras till att bli kommunikationskonsulter i en växande pr-bransch.

Journalisten Göran Rosenberg var moderator på Informationens dag den 30/3.

Här gav över 300 företagsledare, professorer, informationschefer, lobbyister och journalister sin syn på samhällsutvecklingen. Rosenberg tyckte sig skymta ett framtida skräckscenario, där journalister som lider av informationsstress inte kan sortera stort från smått. De tror sig vara objektiva i sin nyhetsrapportering, men ägnar sig hellre åt kändisskvaller.

Medierna har blivit megafoner som okritiskt förmedlar allt vad lobbyister och särintressen vill nå ut med!

Rosenberg visade en frustration över en växande pr-bransch, vid sidan av krympande resurser till undersökande journalistik. Frågan var om fler PR-konsulter och färre grävande journalister utgör ett hot mot demokratin.

Jag anser att antalet pr-konsulter i detta sammanhang är ovidkommande. Den stora faran är den dag journalisterna slutar granska sig själva och medieföretagens, alltså sina egna arbetsgivares, uppgift.

En pr-konsult är i första hand lojal mot sina uppdragsgivare, alltså pr-byråns kunder. En journalist däremot, ska vara lojal mot allmänheten, läsaren, tittaren och lyssnaren.

Medieföretagen fjärmar sig allt mer från att förtjäna begreppet den tredje statsmakten. Målet att enbart tjäna pengar bygger ut fler kanaler, krymper resurser, förytligar och snuttifierar. Dessa företag bör få svara på frågor om sin roll i ett demokratiskt samhälle.

Sveriges Radio, TV 4, SvT och Dagens Industri har rollen att granska samhället, men hur ofta ställer journalisten på dessa företag sig följande frågor: Varför gör jag det jag gör? Vilken är min roll i samhällsutvecklingen?

Har medieföretagens effektivisering och optimering redan medfört att journalisten, utan att själv notera det, börjat svikta i sin granskande roll? Vem tar då över uppgiften att granska den ekonomiska och politiska makten?

SVTs transformering till pr-byrå bör föregås av ägarnas avsiktsförklaring.

Att huka under en gloria av att vara på den lilla människans sida, och samtidigt glömma sina verkliga uppdragsgivare är bara pinsamt.

Ärliga medieföretag och skickliga journalister arbetar i allmänhetens tjänst. De beskriver och förklarar, vilket är en förutsättning för ett demokratiskt samhälle befolkat av påverkare, lobbyister och pr-konsulter.

Andrea Swensson är pr-konsult på Begriplig PR.

Andrea Swensson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.